Christina Bu, generalsekretær

Norsk E-mobility ekspert gjester DEFA under Almedalsveckan i Sverige.

Under Almedalsveckan i Sverige vil DEFA holde flere dyptgående seminarer med fokus på utbygging av ladeinfrastruktur for elbiler. For å bidra med ytterligere perspektiv og erfaringer vil Elbilforeningens erfarne og innflytelsesrike generalsekretær Christina Bu også delta i debatten. Som en fremtredende ekspert på e-mobility gir hun råd til bilprodusenter, politikere og myndigheter over hele verden. Sammen med DEFA kommer hun nå altså for første gang til Almedalen.

- Formålet med min deltakelse i Almedalen er å utveksle erfaringer om utbygging og digitalisering av ladeinfrastruktur over landegrensene. Som den ledende leverandøren av ladeløsninger i Norden er DEFA en viktig drivkraft i denne prosessen. De har verdifull erfaring med å levere store volum og et bredt spekter av løsninger over lengre tid, sier Christina Bu.

I Norge utgjør ladbare biler nesten 50% av nybilsalget. I Sverige ser man ikke de store volumene riktig enda, men Sverige er ett av markedene i Europa med raskest vekst i salget. For at lademulighetene skal etableres på riktig måte er det viktig at man i Sverige tar lærdom av det som har blitt gjort i Norge, landet med størst tetthet av elbiler i hele verden. I Sverige bygges ladeinfrastrukturen til dels på en annen måte. Forutsetningene er også ulike, med en høyere grad av digitalisering og et strømnett med mulighet for 3-fase.

- Vi gjør mye riktig i Sverige. Vi er langt fremme når det gjelder digitalisering og smarte betalingsløsninger. Vi har tatt til oss den globale ladestandarden OCPP og har med incentivordningene «Klimaklivet» og «Ladde Hemma» alle forutsetninger for å satse på sikre og solide løsninger. Spesielt de digitale løsningene og spørsmålet om hvordan man fordeler tilgjengelig effekt på mange biler, er et aktuelt tema i det norske markedet. Dette er noe vi kan bygge videre på. Som en aktør med lang erfaring innen både bil- og installatørbransjen i Norge og internasjonalt ønsker vi i DEFA å diskutere og utforske ulike mulige løsninger for fremtiden. Hva er status og hvordan bygger vi ut ladeinfrastrukturen fremover? Vi ser frem til utfordrende innspill og friske diskusjoner med Christina, sier Charlotte Eisner, Global Sales and Markets Director DEFA e-mobility and Lighting.

Christina Bu deltar i seminarene Lärdomar och lyckokast från den norska elfordonsutvecklingen og Elbilen- bara halva lösningen?

Seminarene holdes i Tunnbindaregatan 10, Almedalen

Vårt mål er å gjøre menneskers hverdag enklere, mer effektivt og mer miljøvennlig. Vi tilbyr produkter og tjenester som forbedrer måten folk lader, forvarmer og sikrer sine kjøretøy, lyser opp sine bygninger og veier, styrer sine hytter, dokumenterer sin kjøring og mye mer. Vi fortsetter å utvikle gode produkter ved å fokusere på kontinuerlig forbedring og innovasjon.