Vinterferie, fjell og flatt batteri

Vinterferie, fjell og flatt batteri

Varme i setene, varmetråder i vinduene, navigasjonsutstyr og multimedieanlegg er bare noe av det som tapper batteriet i moderne biler for strøm.
– Nye biler er tettpakka med elektronikk som trekker mye strøm. Det er slett ikke uvanlig å bruke over 30 ampær når bilen starter, og hvis man stort sett bruker bilen til småturer, får man aldri ladet det opp igjen. Man tapper batteriet litt etter litt, og til slutt er det flatt, sier Knut Olav Malme i DEFA.

Vinterproblem
NAF bistår årlig over 200.000 bilister som får problemer hjemme eller langs veien, og på nettsidene opplyser de at flatt batteri er en av de vanligste årsakene til at bilister trenger bistand. Dette er først og fremst et stort problem på vinteren.
– Det er vanskeligere å hente strømmen ut av batteriet når det er kaldt. Derfor er det ikke uvanlig at man får problemer når man reiser på fjellet på vinteren. Man er kanskje på hytta i en uke, og bruker bare bilen på noen småturer til butikken. Da tapper man batteriet uten at det lades opp igjen, sier Malme.

Vær forberedt
For å unngå å bli stående på fjellet med en bil som ikke vil starte, bør man sørge for at batteriet er fulladet før man reiser.
– Man bør skaffe seg en batterilader og lade opp batteriet en gang eller to i måneden. Noen vegrer seg kanskje litt fordi de er usikre på hvordan slike ladere skal brukes, men det finnes intelligente ladere som er svært brukervennlige. Vår lader identifiserer selv batteriet og finner frem til riktig ladespenning, og det er i prinsippet ikke mulig å gjøre feil, forteller Malme.
Alternativt kan man installere en komplett warm-up-pakke. Da blir batteriet vedlikeholdsladet hver gang man setter på motorvarmeren.
– Da vil man i tillegg kunne sette seg inn i en varm kupé, utsette motoren for mindre slitasje og spare miljøet for unødvendige utslipp, sier Malme.
Skulle du likevel være blant de uheldige som opplever flatt batteri på vinterfjellet, har Malme et litt overraskende tips på lur.
– De fleste skrur av alt det elektriske før de prøver igjen, men det kan faktisk være lurt å sette på lysene og la dem stå på en stund. Da får man varmet opp batteriet litegran, og det er lettere å hente strøm ut av batteriet når det har fått litt varme, forteller han.

DEFA is recognised worldwide for high quality products covering battery chargers and power systems for professoinal and leisure boat applications, engine heaters and cabin warm up systems, security and tracking.