Navneendringen skjer 1. juli 2023

Deutsche Post DHL Group endrer navn til DHL Group

• Nytt navn gjenspeiler internasjonaliseringen av forretningsporteføljen og den globale styrken til varemerket DHL, som nå representerer mer enn 90 % av konsernets inntekter
  • Varemerkene «Deutsche Post» og «DHL» vil fortsatt bli brukt, mens aksjeindeksen endres fra «DPW» til «DHL»
  • Adm. direktør Tobias Meyer: «Vi er et av de mest internasjonale selskapene i verden. Nesten overalt utenfor Tyskland bruker vi kun DHL-varemerket. Navnendringen til DHL Group følger denne utviklingen og gjør fokuset på våre forretningsaktiviteter tydeligere for våre kunder og aksjonærer.»

Bonn, 19. juni 2023: Deutsche Post DHL Group, verdens ledende logistikkselskap, kunngjorde i dag at 1. juli 2023 vil navnet på konsernet endres til «DHL Group». Det nye navnet gjenspeiler transformasjonen konsernet har gjennomgått de siste årene, og setter fokus på de nasjonale og internasjonale logistikkaktivitetene som driver for fremtidig vekst.

«I løpet av det siste tiåret har megatrendene globalisering, e-handel, digitalisering og bærekraft hatt, og vil fortsette å ha, en sterk positiv effekt på vår virksomhet. Dette har åpnet nye vekstmuligheter for oss på mange områder,» sier konsernsjef Tobias Meyer. «I dag er vi et av de mest internasjonale selskapene i verden. Navnet DHL Group og bruk av DHL-logoen for konsernet følger utviklingen av konsernets virksomhet, som utenfor Tyskland nesten alltid bruker DHL-varemerket. Samtidig fortsetter DHL-varemerket å øke i betydning også i Tyskland.»

Allerede nå kommer over 90 % av konsernets inntekter fra virksomheter som handler under DHL-varemerket, inkludert DHL Parcel-virksomheten i Tyskland.

De sterke varemerkene Deutsche Post og DHL forblir uendret

I Tyskland vil varmerkene Deutsche Post og DHL fortsatt bli brukt som tidligere. «Vi er veldig stolte av Deutsche Posts tradisjon, dets rike arv og historie som strekker seg tilbake til 1400-tallet,» sier Tobias Meyer. «Vi vil fortsette å bruke og verne om Deutsche Post-varemerket i felles merkevarebygging med DHL, og forbli «posten i Tyskland».

DHL-divisjonene vil fortsette å operere under sine nåværende navn med ett unntak: fra 1. juli 2023 vil navnet på DHL eCommerce Solutions, som opererer som «DHL Parcel» i enkelte land, bli forenklet til å konsekvent bruke kun DHL eCommerce som navn.

Navneendringen har ingen innvirkning på divisjonenes tjenestetilbud. Konsernet vil fortsette å tilby og investerer i et bredt spekter av e-handelsrelaterte logistikktjenester på tvers av alle forretningsenheter, som inngående logistikk, fulfillment, samt ekspress-, pakke- og returtjenester.

Aksjeticker endres til DHL

Det nye navnet har ingen innvirkning på navnet på det børsnoterte morselskapet til konsernet, som forblir Deutsche Post AG. Aksjeindeksen vil endres fra «DPW» til «DHL» for å bedre posisjonere selskapets globale portefølje i finansmarkedene, og utnytte den sterke gjenkjennelseseffekten av DHL-varemerket der også.

Endringen av konsernets navn har ingen innvirkning på navnet eller arten av dets juridiske enheter, fremfor alt Deutsche Post AG, eller på forholdet til disse enhetene internt og eksternt.

1. juli 2023 vil navnet DHL Group bli tatt i bruk i kommunikasjoner og presentasjoner internt og eksternt. Rebranding av enkelte fysiske eiendeler vil imidlertid skje over tid for å unngå ekstra kostnader.