Deutsche Post DHL Group lanserer rammeverk i tråd med konsernets ambisiøse bærekraftsmål

• Med det nye rammeverket «Sustainability-Linked Finance Framework» skaper Deutsche Post DHL Group forutsetninger for bærekraftig finansiering
  • I fremtiden kan det å nå bærekraftsmål endre renten som skal betales av konsernet
  • Rammeverket er tilgjengelig med umiddelbar virkning og kan brukes til langsiktige fremtidige gjeldsutstedelser

Bonn, 28. november 2022: Deutsche Post DHL Group (DPDHL) integrerte bærekraftsmål i sin forretningsstrategi på et tidlig stadium, og tar det nå et skritt videre ved å koble sammen konsernets bærekraftsmål med de fremtidige langsiktige finansielle instrumentene, og utvider dermed ytterligere sin forpliktelse til bærekraft. Til dette formålet har konsernet nå innført et rammeverk som gjør det mulig å utstede bærekraftslenkede obligasjoner i fremtiden.

Med rammeverket «Sustainability-Linked Finance Framework” skapte DPDHL en direkte relasjon mellom sin bærekraftsstrategi og sin finansieringsstrategi. Rammeverket muliggjør utstedelse av gjeldsinstrumenter (f.eks. obligasjoner), hvis kuponger er knyttet til oppnåelsen av konsernets ambisjonsmål for reduksjon av CO2-utslipp. Avhengig av konsernets prestasjoner mot netto nullutslipp innen logistikk, kan rentene på de bærekraftsbundne gjeldsinstrumentene endres.

«Jeg er veldig glad for dagens kunngjøring fordi jeg tror virkelig at integrering av våre bærekraftsmål i finansieringsstrategien akselerer den grønne transformasjonen til DPDHL. Sustainability-Linked Finance Framework er en viktig milepæl som viser vår forpliktelse til å permanent redusere konsernets karbonavtrykk. Videre er rammeverket utformet for å tjene som et økonomisk insentiv for å levere på våre miljøambisjoner. Dette skaper tillit og åpenhet for våre kunder og investorer», sa Chief Financial Officer Melanie Kreis.

For utstedelse av bærekraftsrelaterte gjeldsinstrumenter vil DPDHL bruke sine absolutte årlige CO2-utslipp som en nøkkelindikator for å bestemme rentebetalinger. Ved å gjøre dette understreker konsernet at det haster med å avkarbonisere hele logistikksektoren, samt understreker sin forpliktelse til å redusere konsernets klimagassutslipp til under 29 millioner tonn CO2e innen 2030. Dette utslippsmålet er i tråd med Parisavtalen og ble validert og godkjent gjennom initiativet Science-Based Targets (SBTi) i oktober 2022. I 2017 kunngjorde konsernet sitt mål om å redusere alle logistikkrelaterte utslipp til netto null innen 2050. Ved å gjøre dette bidrar DPDHL til Parisavtalens mål om å begrense global oppvarming til 1,5 grader Celsius og støtter også FNs agenda 2030.

Framover kan rammeverket brukes til langsiktige gjeldsutstedelser. Å ikke oppnå det ambisiøse foreløpige miljømålet innen 2030, vil føre til høyere renter som skal betales til gjeldsinvestorer. De konkrete vilkårene vil avhenge av individuelle gjeldsutstedelser. SEB (Skandinaviska Enskilda Banken AB) fungerte som rådgiver for utviklingen av rammeverket.