Deutsche Post DHL Group øker driftsresultatet for 2022 takket være sin internasjonale DHL-virksomhet

• Konserninntektene økte til EUR 24,0 milliarder i 3. kvartal 2022; veksten fortsatte til tross for global økonomisk usikkerhet
  • Driftsresultatet (EBIT) ble forbedret til EUR 2,0 milliarder; konsernet øker EBIT-anslaget for 2022
  • Fri kontantstrøm økte til EUR 1,8 milliarder; utsiktene for 2022 oppgradert
  • Adm. direktør Frank Appel: «De tre første kvartalene av året var de mest suksessrike i konsernets historie takket være den internasjonale DHL-virksomheten. Grunnlaget for vår suksess er vår velbalanserte globale logistikkvirksomhet drevet av vår dedikerte arbeidsstyrke.»

Bonn, 8. november 2022: Deutsche Post DHL Group (DPDHL), verdens ledende logistikkonsern, fortsatte å vise sterk vekst i 3. kvartal 2022. Sammenlignet med kvartalet før økte konsernet omsetningen med 20 % til EUR 24,0 milliarder. Selv i et svekket makroøkonomisk miljø var konsernet i stand til å effektivt utnytte sine globale nettverk takket være fleksible strukturer og tett samarbeid mellom divisjonene. Tilbakevendende vekst i pakkevirksomhet innenlands og trenden innen e-handel bidro også til dette. Driftsresultatet (EBIT) forbedret seg tilsvarende med 15,2 % til EUR 2,0 milliarder. Med 8,5 % var EBIT-marginen litt under nivået i fjor (Q3 2021: 8,8 %).

«Årets tre første kvartaler var de mest suksessrike i konsernets historie. EBIT holdt seg over EUR 2,0 milliarder i alle tre kvartaler. Selv om global vekst avtar, er vi godt på vei til å oppnå det beste resultatet noensinne med EBIT på rundt EUR 8,4 milliarder,» sa Frank Appel, adm. direktør i DPDHL. «Grunnlaget for vår suksess er vår globale logistikkvirksomhet, som er ekstremt godt balansert når det gjelder sektorer og regioner, drevet av vår dedikerte arbeidsstyrke. Dette gjør oss til en pålitelig partner for våre kunder over hele verden, spesielt i disse ustabile tider.»

EBIT-anslaget hevet til rundt EUR 8,4 milliarder – bekrefter tidligere utsikter
Etter et betydelig sprang i forrige regnskapsår, har konsernet lykkes i å oppnå nok en betydelig økning i inntjeningen de første ni månedene. EBIT frem til og med september 2022 økte til EUR 6,5 milliarder (september 2021: EUR 5,8 milliarder). Nettoresultat etter ikke-kontrollerende eierinteresser utgjorde EUR 4,0 milliarder (Q3 2021: EUR 3,6 milliarder). Basisfortjeneste pr. aksje steg tilsvarende til EUR 3,32 i denne perioden, sammenlignet med EUR 2,89 for ett år siden.

Som svar på den fortsatt positive forretnings- og resultatutviklingen i DHL-divisjonene, har konsernet økt sitt EBIT-anslag for inneværende regnskapsår til et rekordnivå på rundt EUR 8,4 milliarder (tidligere EUR 8,0 milliarder med en maksimal variasjon på +/- 5 %). Ser vi frem til siste kvartal, er DPDHL godt posisjonert til tross for vedvarende global økonomisk usikkerhet, og forbereder seg på en høysesong med den typiske sesongmessige utviklingen av forsendelsesvolumer i B2C. Utsiktene for første halvår 2024 er stabile med en EBIT på rundt EUR 8,5 milliarder. Konsernet følger nøye med på den avtagende globale veksten og bruker veletablerte virkemidler. Basert på en fleksibel tilpasning av nettverk, disiplinert avkastnings- og kostnadsstyring, er konsernet i stand til å håndtere en makroøkonomisk nedgang.

Internasjonal B2B-virksomhet er hoveddriver for positive forretningsresultater i 3. kvartal 2022
Nok en gang var B2B-virksomheten til DHLs divisjoner Global Forwarding, Freight, Supply Chain og Express driveren bak konsernets sterke inntekts- og EBIT-vekst. I Global Forwarding økte Freights fraktvirksomhet, inntekter og EBIT igjen betydelig pga. pågående høye fraktrater. Kapasitetssituasjonen innen luft- og sjøfrakt avtok ytterligere ettersom etterspørselen falt merkbart, og transporttilbudet ble bedre igjen. Den fortsatt høye etterspørselen etter pålitelige løsninger som driver fleksible forsyningskjeder og e-fulfillment, ga Supply Chains kontraktslogistikk et godt 3. kvartal. Den internasjonale flyekspressvirksomheten (TDI) tjente på en disiplinert avkastningsstyring med volumer som gikk litt ned.

Normalisering i B2C nesten ferdig – pakkevolumer viser positiv trend
Som forventet la forsendelsesvolumene for B2C seg på et strukturelt høyere nivå sammenlignet med før pandemien. Forsendelsesvolumene viste en betydelig forbedring i 3. kvartal 2022 ift. første halvår. Antall pakker i Tyskland økte igjen litt pga. netthandel. Denne positive utviklingen i pakkevolumer var også tydelig i virksomheten til European eCommerce Solutions.

Finansiell styrke ytterligere forbedret – utsiktene til fri kontantstrøm oppgradert
Det positive momentumet på inntjening har ytterligere styrket konsernets finansielle kraft. Driftskontantstrømmen økte betydelig til EUR 3,5 milliarder (Q3 2021: EUR 2,6 milliarder). Nøkkelfaktoren bak dette var den solide operasjonelle dynamikken og en meget god utvikling i arbeidskapitalen. Følgelig utviklet den frie kontantstrømmen seg også positivt, og ble bedret til EUR 1,8 milliarder (Q3 2021: EUR 1,3 milliarder) til tross for økte betalinger for investeringer og oppkjøp. Dermed overstiges det preliminære resultatet publisert i begynnelsen av oktober.

Basert på det sterke resultatet oppgraderer konsernet sine utsikter for fri kontantstrøm (ekskl. salg og oppkjøp) til mer enn EUR 4,2 milliarder i 2022 (tidligere: EUR 3,6 milliarder med en maksimal variasjon på + / - 5 %). Konsernet akselerer sitt pågående program for tilbakekjøp av aksjer, og kjøper tilbake aksjer for opptil EUR 500 millioner frem til mars 2023, etter at tilbakekjøpet av en første transje på opptil EUR 800 millioner ble vellykket gjennomført i begynnelsen av oktober 2022. Disse planene er en del av programmet for aksjetilbakekjøp 2022-24 annonsert i mars 2022 med et samlet volum på opptil EUR 2 milliarder, som skal gjennomføres senest i desember 2024.

Den gode kontantstrømutviklingen sikret investeringer i planlagte prosjekter i 3. kvartal 2022. Bruttoinvesteringer (Capex) fokuserte på modernisering av Express-flåten, kapasitetsutvidelse i Post & Parcel Germany og eCommerce Solutions, og automatisering i Supply Chain.

«Kontantstrømresultatet i siste kvartal var enestående. Vi har dermed ytterligere styrket vår komfortable finansielle stilling organisk og ivaretatt vår evne til å investere. Takket være vår finansielle styrke er vi godt posisjonert selv i et økonomisk svakere miljø. Ved en evt. økonomisk nedgang, kan vi stole på veletablerte konsernomfattende midler for å lykkes med å mestre volatile faser,» sa finansdirektør Melanie Kreis.

Ekspress: EBIT på EUR 1,0 milliarder noe opp sammenlignet med året før
Express-divisjonen oppnådde nok en gang svært gode nivåer av kapasitetsutnyttelse i sitt globale nettverk. EBIT økte med 4,2 % fra fjoråret til EUR 1,0 milliarder. Inntektsveksten var enda sterkere, opp 21,8 % til EUR 7,2 milliarder. Som i 2. kvartal 2022 var denne utviklingen spesielt drevet av pristiltak og høyere drivstofftillegg. Internasjonal flyekspress-forsendelser (TDI) pr. dag gikk ned med 2,6 %. De etablerte prismekanismene dempet de økte kostnadene. Følgelig holdt lønnsomheten seg på et høyt nivå med en EBIT-margin på 14,1 % (Q3 2021: 16,4 %).

Global Forwarding, Freight: Nok et betydelig hopp i EBIT og inntekter
Global Forwarding, Freight-divisjonen avsluttet 3. kvartal med enestående EBIT-vekst på 57,0 % til EUR 584 millioner. Hovedårsaken til dette var den sterke inntektsutviklingen. Inntektene økte betydelig med 38,2 % til EUR 7,9 milliarder pga. fortsatt høye fraktrater. Flyfraktvolumene gikk ned fra fjoråret, men var på et sammenlignbart nivå i 2. kvartal 2022. Innen sjøfrakt vokste transportvolumet med 11,9 % grunnet integrasjonen av det oppkjøpte logistikkselskapet Hillebrand. EBIT-marginen forbedret seg betydelig til 7,4 % (Q3 2021: 6,5 %).

Supply Chain: Enestående EBIT-vekst med fortsatt sterk ny virksomhet
Supply Chain registrerte nok en gang tosifrede vekstrater. EBIT forbedret seg betydelig med 54,9 % til EUR 220 millioner. Inntektene økte i alle regioner, og steg med totalt 14,5 % til EUR 4,2 milliarder. Utviklingen var spesielt markant i Americas-regionen. Spesielt e-fulfillment-løsninger så økende interesse her. Den balanserte porteføljen med høy andel av mindre sykliske kunder hadde en positiv innvirkning på forretningsutviklingen. I tillegg har konsolideringen av oppkjøpte Glen Cameron Group, med virkning fra august 2022, økt resultatene. Den nye virksomheten nådde nok en gang et sterkt resultat med en årlig omsetning på EUR 385 millioner. EBIT-marginen på 5,3 % var igjen innenfor målkorridoren (Q3 2021: 3,9 %).

eCommerce Solutions: Positiv inntektstrend fortsetter med uforminsket styrke
eCommerce Solutions oppnådde også gode resultater i 3. kvartal. EBIT holdt seg på samme nivå som i fjor på EUR 87 millioner (Q3 2021: EUR 91 millioner). Økte inntekter tilskrives hovedsaklig pristiltak i alle regioner, med 8,2 % til EUR 1,5 milliarder. Pakkevolumene vokste igjen i Europa, spesielt drevet av veksten i Nederland. Samlet var pakkevolumet 0,3 % over fjorårets nivå. Den moderate nedgangen i EBIT-marginen reflekterte det økende kostnadspresset i enkeltregioner med fortsatt investeringer i ekstra sorteringskapasitet, men den holdt seg på et høyt nivå med 5,8 % (Q3 2021: 6,6 %).

Post & Parcel Germany: Til tross for svakt voksende pakkevolumer er virksomheten fortsatt utfordrende
Omsetning og inntjening i Post & Parcel Germany var på nivå med året før. EBIT var EUR 290 millioner (Q3 2021: EUR 300 millioner). Med EUR 3,9 milliarder var inntektene bare EUR 7 millioner lavere enn året før. Mens sammenligningen med fjoråret på pakkevolumer i første halvår 2022 fortsatt var sterkt påvirket av pandemien, vokste pakkevirksomheten noe i 3. kvartal. Brevpostvolumene falt som forventet, fordi postvirksomheten var spesielt sterk året før pga. mange valg i Tyskland. Samlet falt volumene i brevpostvirksomheten med 4,9 %. EBIT-marginen holdt seg stabil på 7,3 % (Q3 2021: 7,6 %) takket være uendret høykostnadsdisiplin.