Deutsche Post DHL Group vinner av to Gold Stevie Awards for kontinuerlig, systematisk daglig forbedring

24.06.2020: På tyske Stevie Awards 2020 mottok Deutsche Post DHL Group (DPDHL), verdens ledende logistikkselskap, hele to Gold Stevie Awards-priser for sin "First Choice Week", en global aktivitetsuke som er en del av konsernets forbedringsprogram "First Choice". Den anerkjente forretningsprisen ble delt ut til DPDHL i kategoriene "Best Community Engagement Event" og "Communication or PR Campaign/PR Program of the Year – Community Engagement". Selv i disse koronatider har verktøyene og metodene i First Choice demonstrert sin effekt.

First Choice er et førsteklasses program, som gjør at vi kontinuerlig kan forbedre ytelsen og kvaliteten på tjenestene vi gir," sa Pablo Ciano, leder for bedriftsutvikling i DPDHL. "Vi er glade for at ved å vinne ikke bare én, men to Gold Stevie Award-priser, blir vårt arbeid anerkjent også utenfor konsernet."

"Selskaper i hele vårt konsern bruker First Choice-verktøy med stor effekt under koronapandemien for å sikre sikkerheten til våre ansatte, optimalisere driften under endrede forhold, og tilby kvalitetstjenester til kundene," sa Iris Kaib, visepresident Corporate First Choice i DPDHL. "Det viser at spesielt i krisetider og usikkerhet kan First Choice-verktøyene enkelt implementeres for å kartlegge veien til suksess. Daglige, digitale resultatdialoger ("Performance dialogs") for å gjøre det mulig for ansatte å diskutere og koordinere driften. Gemba Walk-metodikken er et annet eksempel hvor ledere ser over en bestemt prosess i aksjon, observerer avvik og identifiserer potensielle områder for forbedring. Sjekklisten kan for eksempel også brukes til å enkelt og systematisk overvåke om de nødvendige tiltakene for å stoppe spredningen av viruset blir brukt og observert. I Kina utviklet DHL Express-ansatte sjekklister for epidemisk kontroll basert på tilnærmingen 5S på arbeidsplassen. Opprinnelig utviklet i Japan, er 5S organisering på arbeidsplassen, og en del av First Choice-verktøykassen som brukes til å sikre at arbeidsplassen og omgivelsen er ryddige, rene og trygge.

First Choice ble lansert i 2006, og er et internt program som drives av DPDHL for kontinuerlig service- og prosessforbedring med varig innvirkning og effekt. Siden introduksjonen har mer enn 38.000 ansatte over hele verden fått opplæring i metodikken, som bl.a. er basert på prinsippene fra Six Sigma, Change Management og Lean, og rundt 31.000 forbedringsinitiativer er gjennomført. I tillegg deltar mer enn 180.000 ansatte i daglige resultatdialoger der forbedringspotensial blir adressert og diskutert.