DHL Express avdekker den neste bølge av vekst i e-handel

DHL Express avdekker den neste bølge av vekst i e-handel

• Ny Whitepaper spår online B2B-økning på mer enn 70% innen 2027 til 20,9 billioner dollar (2019: 12,2 billioner dollar)
  • Covid-19 pandemien driver digital transformasjon og akselererer betydelig vekst i B2C og B2B E-handel
  • DHL Express avsluttet FY2020 med det beste resultatet i historien (EBIT: € 2,7 milliarder, + 34,9% yoy)

Bonn, 30. mars 2021: I dag ga DHL Express, verdens ledende internasjonale ekspressleverandør, ut en ny Whitepaper "The Ultimate B2B E-commerce Guide: Tradition is out. Digital is in". Studien spår sterk vekst for B2B E-handelsmarkedet de neste årene: innen 2025 vil 80% av alle B2B-salgsinteraksjoner mellom leverandører og profesjonelle kjøpere finne sted i digitale kanaler. Covid-19 pandemien har både økt tempoet i digitaliseringen, men også endret kjøpsatferden til den teknologikyndige millenniumsgenerasjonen, som nå er i en alder for å være profesjonelle beslutningstakere for B2B. Dette er de viktigste driverne for denne globale e-handelsveksten. Det som er spådd for fremtiden for B2B-sektoren har allerede vært synlig i den betydelige B2C-e-handelstigningen de siste årene, der DHL Express opplevde høye vekstrater spesielt i høytidssesongene (f.eks. påske og jul) og store shopping dager (f.eks. Black Friday og Cyber Monday). B2C e-handelsvolumene i DHL Express-nettverket økte med omtrent 40% i 2020 sammenlignet med 2019.

Denne positive utviklingen gjenspeiles også i selskapets FY2020 resultater: Med en total omsetning på € 19,1 milliarder (+ 11,9% fra året før) og EBIT på € 2,7 milliarder (+ 34,9%) avsluttet Express-divisjonen i Deutsche Post DHL Group 2020 med det beste resultatet i mer enn 50 års historie. Med sitt verdensomspennende nettverk og bredde av bransjer, kunne DHL Express imøtekomme raskt skiftende handelsstrømmer. Videre hjalp dets tilstedeværelse i mer enn 220 land og territorier forbrukere og bedrifter med å holde kontakten ved å gjøre det mulig for dem å handle over hele verden - også under Covid-19-pandemien.

“Selv i tider med verdensomspennende nedleggelser har globaliseringen vist sin motstandskraft, drevet av digitalisering og kraften i global handel” sier John Pearson, administrerende direktør i DHL Express. “Disse trendene har ført til et stadig økende antall forbrukere som har flyttet shoppingaktivitetene sine på nettet. Pandemien har akselerert denne utviklingen som aldri før, med en kraftig økning i bedrifter som selger sine varer på det globale markedet. E-handel og global logistikk ga dermed nøkkelen til å låse opp lokale avstengninger, holde økonomiene i gang og redusere virkningen av Covid-19 for mange av våre kunder. ”

Akselerasjon av e-handelsvekst gjennom Covid-19

Det var ikke bare B2C-e-handel som økte på grunn av pågående digitalisering og endret forbruksadferd. I 2019, før pandemien, hadde det globale salget på B2B-e-handelsnettsteder og markedsplasser allerede økt med 18,2% for å nå 12,2 billioner dollar, noe som oversteg markedsstørrelsen på B2C-sektoren. Gjennom Covid-19 og den resulterende akselerasjonen av digitalisering, anslås dette globale B2B E-handelsvolumet til 20,9 billioner dollar innen 2027.

"Vi har stått overfor pandemien i over ett år nå" sier Michiel Greeven, konserndirektør Global Sales i DHL Express. “Et år som viste hvordan nesten et tiår med digital evolusjon skjedde på bare noen få måneder, med online shopping og grenseoverskridende handel som den nye normalen. Og dette gjelder ikke bare for B2C-forhandlere, men også når det gjelder B2B-e-handel da selskaper begynte å erkjenne at online-salgsplattformer er avgjørende for deres suksess, i dag og i fremtiden. Som et resultat vil det også være et ekstra behov for global ekspressfrakt, og DHL Express er godt posisjonert for å støtte alle B2B-selskaper på reisen.”

Enormt potensiale i B2B e-handel også drevet av «Millennials»

Den nye Whitepaper, utarbeidet av DHL Express, avdekker faktorer som driver veksten i det globale B2B E-handelsmarkedet: i tillegg til generelle trender som globalisering og digitalisering, begynner en ny teknologiorientert generasjon av «millennials» å sette sitt preg. Allerede står denne generasjonen for 73% av alle profesjonelle B2B-kjøpsbeslutninger. Deres erfaringer med B2C-sektoren leder til høye forventninger når de foretar B2B-transaksjoner, og presser selskaper til å investere i digitale løsninger, for eksempel salgsplattformer, samtidig som de tilbyr stort vekstpotensial.

“Hvis B2B-bedrifter ønsker å få mest mulig ut av de nye mulighetene for grenseoverskridende handel og e-handel, må de å begynne å tilpasse seg den endrede kjøpsatferden. Spesielt med den kommende generasjonen som B2B-beslutningstakere, som videre driver digitaliseringen. B2B-kundeopplevelser må være mer tilpasset de digitale B2C-opplevelsene. Som internasjonale e-handelsspesialister har vi kunnskapen og innsikten for å støtte bedrifter til å tilpasse seg de pågående endringene og frigjøre sitt fulle potensiale", sier Leendert van Delft, VP Global Sales Programs and Global E-commerce.

DHL Express investerer for å fortsette å møte høye kundekrav

I 2020 leverte DHL Express totalt 484 millioner forsendelser til sine kunder (B2C og B2B) over hele verden, rundt 9% mer per dag enn i 2019. For å tilpasse seg denne betydelige veksten i nettverket, fortsetter DHL Express å investere årlig mer enn 1 milliard euro i nye toppmoderne fasiliteter rundt om i verden for å øke sin sorteringskapasitet (+ 65% siden 2013), ansetter nye ansatte (+ 10.000 i fjor) og legger til nye fraktfly til flåten (+20 enheter fra år til år). I denne sammenhengen kunngjorde DHL Express nylig kjøpet av åtte Boeing B777 fraktfly og et partnerskap med Smartlynx Malta for å legge til to Airbus A321 i flåten. Med disse tiltakene sørger DHL Express for at verdensomspennende kunder kan dra nytte av den globale e-handelsboomen.

Les og last ned "The Ultimate B2B E-commerce Guide: Tradition is out. Digital is in" her