DHL Gateway Helsinki © AVIA Real Estate Oy

DHL Express bygger nytt gateway-anlegg i Helsinki

• Total investering på 100 millioner euro
  • Planlagt flytting i 2025

Vantaa / Finland, 16. juni 2023: DHL Express Finland skal bygge et logistikksenter til å betjene internasjonal flyekspresstransport på Helsinki-Vantaa lufthavn. DHL Express’ totale investering i nye lokaler og teknologi i Aviapolis-området, er rundt 100 millioner euro for hele leieperioden. Når gatewayen er operativ, gjør tilgangen på flysiden at DHL-fly som er parkert på apron kan nås direkte fra det nye bygget. Alle innkommende og utgående ekspressforsendeler i Finland vil bli håndtert i logistikksenteret, som etter planen skal være ferdig i andre halvdel av 2025.

Det nye anlegget bygges for å imøtekomme økende forsendelsesvolumer i DHL Express i Finland, drevet av de siste års internasjonal e-handel og stor vekst i etterspørsel fra alle kundesegmenter. «Fleksibiliteten, påliteligheten, hastigheten og den globale dekningen til våre tjenester, er avgjørende for våre kunders forsyningskjedeplanlegging. Gjennom årene har vi systematisk investert i og styrket vår virksomhet i Finland. Med dette prosjektet vil vi øke vår prosesseringskapasitet betydelig og sikre potensial for fremtidig vekst. Det nye toppmoderne gateway-anlegget vil styrke vår evne til å fortsatt kunne skape pålitelige og raske transporttjenester som støtter konkurranseevnen til finske eksport- og importbedrifter,» sier Oktay Nuri, adm. direktør i DHL Express Finland.

Rundt 150 personer vil bli ansatt ved den nye gatewayen, og antallet forventes å øke flere dusin. Hovedkontoret til DHL Express Finland vil bli lokalisert i egne kontorlokaler.

«Det nye anlegget blir på ca 16.000 bruttokvadratmeter, mer enn dobbelt så stort som vår nåværende gateway i Vantaa. Det automatiserte sorteringssystemet kan håndtere ca 6.500 enheter pr. time. 90 direkte lasteplasser muliggjør effektiv sortering av forsendelser direkte fra transportbåndet til varebilene. Alle lasteplasser vil være utstyrt med ladestasjoner for e-kjørtøy, og støtter vårt mål om å elektrifisere hele opphentings- og leveringsflåten vår innen få år,» forklarer Janne Appel, Operations Director DHL Express Finland.

Bærekraftig nettverksutvikling

Deutsche Post DHL Group har som oppdrag å oppnå netto-nullutslipp innen 2050. Et viktig skritt i den bærekraftige strategien er redusering av karbonavtrykket til transport og karbonnøytral utforming av alle nye bygninger. Følgelig vil den nye Helsinki Express-gatewayen være karbonnøytral. Jordvarme brukes som hovedløsning for oppvarming og strøm produseres med solcelleanlegg. Et avansert bygningsstyringssystem, energieffektive byggematerialer og prosessutstyr, samt LED-belysning, er blant de miljøvennlige funksjonene. De ansatte skal få et romslig og funksjonelt arbeidsmiljø, hvor det er tatt hensyn til sikkerhets- og miljøaspekter.

Den nye gatewayen er designet iht. globale DHL Express-standarder og skal bygges av AVIA Real Estate OY med Meijou Oy som hovedentreprenør.

Byggingen av den nye Helsinki-gatewayen, er en del av et omfattende program for forbedring av nettverksinfrastrukturen i DHL Express. Et tilsvarende gateway-anlegg bygges for tiden i München, og et nytt Nordic Express-knutepunkt ble åpnet i København for et par måneder siden. I Finland ble en ny toppmoderne 5.000 m2 ekspressterminal ferdigstilt i Pirkkala i 2019.

DHL Express Finland

DHL Express transporterer hastedokumenter og gods opp til 3.000 kg pålitelig og i tide fra dør-til-dør i mer enn 220 land og territorier. Daglige flyvninger til og fra knutepunktene Leipzig og København til Helsinki, kobler Finland til det globale DHL Express-nettverket. DHL Express Finland sysselsetter rundt 400 personer på sine lokasjoner i Helsinki-Vantaa, Tammerfors og Turku. Selskapet er Great Place to Work™-sertifisert.