DHL Express – En av Norges 10 beste arbeidsplasser

DHL Express – En av Norges 10 beste arbeidsplasser

Great Place to Work har for 13 år på rad kåret Norges beste arbeidsplasser. DHL Express fikk som første transport- og logistikkselskap i går tildelt en solid 5. plass.

”Dette er virkelig fantastisk, sier Terje Aarbog, administrerende direktør i DHL Express (Norway)”

I 2010 introduserte DHL Express sin globale FOCUS strategi, bygget på fire pilarer; Motiverte ansatte, høy servicekvalitet, lojale kunder og et profitabelt nettverk.

Når Terje Aarbog overtok som administrerende direktør i 2013, var han tidlig ute med å ta tak i resultatet av tidligere medarbeiderundersøkelse.

Aarbog utdyper; "Tilbakemeldingene og resultatene i undersøkelsen er helt avgjørende for å iverksette tiltak, slik at vi som selskap bedre kan levere det de ansatte trenger for å lykkes. Motiverte ansatte leverer høy servicekvalitet, det vil skape kundelojalitet - noe som leder til et profitabelt nettverk".

Med systematisk arbeid rundt hvert enkelt område av medarbeiderundersøkelsen startet reisen fra “Good to Great”. Med støtte av en rekke globale programmer bygges en kultur rundt FOCUS strategien, der engasjement, kunnskap og tillit er essensielt. En konstant streben etter "Best Day Every Day" utføres gjennom en respekt- og resultatbasert ledelse. Anerkjennelse av medarbeidere med feiring når satte mål innfris er nå en etablert kultur.

"Utviklingen av DHL Express sine resultater fra medarbeiderundersøkelsen de siste årene viser oss at våre programmer, innsats og fokus på å få det grunnleggende rett, har plassert oss blant de beste! Dette har definitivt også hatt en positiv virkning på vårt økonomiske resultat. Vi arbeider hele tiden med kontinuerlig forbedring for å bevege oss nærmere GREAT", sier Aarbog.

På allmøte tidlig i 2014 stilte Aarbog spørsmål til alle medarbeidere om hvorfor DHL Express ikke kunne bli en av Norges beste arbeidsplasser.

DHL Express ønsket å sammenligne seg med de beste selskapene i Norge, ikke bare internt

med DHL i andre land.

I den forbindelse ble det etablert et samarbeid med Great Place to Work.

Great Place to Work hjelper organisasjoner med å identifisere, skape og opprettholde fremragende arbeidsplasser. Deres arbeidsplass- og kulturanalyser er verdens mest brukte.

Great Place to Work sertifiserer arbeidsplasser og har satt en standard for hva som er en god arbeidsplass, sett fra medarbeidernes perspektiv, men også når det gjelder lederstruktur og praksiser. Kåringen av de ”beste arbeidsplassene” gjøres basert på et årlig samarbeid med over 6000 virksomheter i 50 land.

”Det å plassere seg på topp 5 blant Norges beste arbeidsplasser gir meg en bekreftelse på at det vi gjør sammen i DHL Express Norge, As One, er riktig. Et mangfold av kompetente kollegaer som aktivt jobber sammen i en felles forståelse av vår FOCUS strategi. Denne utmerkelsen motiverer og tar oss enda et steg videre på vår reise fra Good to Great, avslutter Aarbog.

DHL er den globale markedslederen innen ekspress og logistikk med tilstedeværelse i 220 land og områder. DHL har en unik produktbredde og tilbyr ekspressfrakt, sjøfrakt, biltransport, lagring, internasjonal post og 3. parts logistikktjenester. DHL er heleid av Deutsche Post DHL (DP DHL). Med programmer innen miljøvern, katastrofehjelp og utdanning, tar DP DHL sitt samfunnsansvar på alvor. Den totale gruppen har omlag 480 000 ansatte, og konsernet hadde i 2014 en omsetning på over 55 milliarder EURO.

Terje Aarbog

Managing Director +47 934 08 007