DHL Express kjøper åtte ekstra Boeing 777-fraktfly

DHL Express kjøper åtte ekstra Boeing 777-fraktfly

• DHL Express investerer for å møte kontinuerlig vekst i tidssensitive forsendelser over landegrenser
  • Flåtemodernisering med svært effektive fly bidrar til strategien 'Strategy 2025' og mål om bærekraft
  • Boeing og DHL Express er også enige om opsjon på kjøp av fire ekstra fraktfly

Bonn, 12. januar 2021: DHL Express, verdens ledende leverandør av ekspresstjenester, og flyprodusenten Boeing kunngjorde i dag at det globale logistikkselskapet har bestilt ytterligere åtte nye Boeing 777-fraktfly. Investeringen markerer ytterligere utvidelse av DHL Express' interkontinentale luftnett for å imøtekomme kundenes etterspørsel i et raskt voksende marked for internasjonal ekspresstransport. Første leveranse er planlagt til 2022.

"Selv om dagens helsekrise har pauset flere områder av dagliglivet, har ikke den globale handelen stått stille," sier John Pearson, administrerende direktør i DHL Express. "Drevet av globalisering, digitalisering og den enorme etterspørselen fra våre kunder i løpet av siste høysesong, har vårt globale e-handelsvolum vokst med over 40 % i 4. kvartal. Ved å bestille åtte nye fraktfly, understreker vi vår overbevisning om at e-handel er en varig megatrend. Dette er grunnen til at vi bestemte oss for å handle tidlig, og fyre i gang 2021 med denne fremtidige investeringen."

Som verdens største tomotors fraktfly og med mest kapasitet, støtter B777 fremtidig vekst samtidig som det har enestående pålitelighet. Flyet bidrar til de forpliktede målene om bærekraft fordi den drivstoffeffektive teknologien reduserer CO2-utslippet med 18 % sammenlignet med den eldre modellen B747-400.

"Et svært effektivt og pålitelig flynettverk er nøkkelen til våre tjenester som muliggjør fremtidig vekst," sier Travis Cobb, EVP Global Network Operations and Aviation i DHL Express. "Vi er forpliktet til å tilby høyest kvalitet og effektive tjenester til våre kunder på raskest mulig transittider. Samtidig er vi også forpliktet til å redusere karbonutslippene ved å modernisere vår flåte med den mest effektive flytypen som er tilgjengelig i bransjen. Boeing 777 passer godt inn i vårt interkontinentale nettverk, og utfyller perfekt vårt bærekraftsmål om å oppnå netto nullutslipp innen 2050."

Med en nyttelastkapasitet på 102 tonn og en rekkevidde på 9 200 km, har 777-modellen den største kapasiteten og rekkevidden for tomotors fraktfly. Det muliggjør færre stopp og reduserer landingsgebyrer på langdistanseruter, noe som resulterer i den laveste kostnaden for det enkelte fraktflyet for DHL Express.

"DHL opererer et robust, internasjonalt nettverk som har utnyttet 777-fraktflyets rekkevidde og effektivitet i verdensklasse, i mer enn et tiår. Vi er svært fornøyd med at DHL bestiller en ny stor ordre på 777-fraktfly, for å utvide sin virksomhet og styrke sin forpliktelse om å koble sammen og forbedre liv gjennom bærekraftig drift. Dette gjelder spesielt i dagens situasjon, hvor DHL spiller en kritisk rolle i distribusjonen av vaksine mot Covid-19, og imøtekommer den økte etterspørselen etter ekspressfrakt," sa Ihssane Mounir, Senior Vice President for selskapet Boeing.

Forut for den nye ordren som ble kunngjort i dag, har DHL Express allerede tatt imot de første 10 nye B777F-flyene som er en del av en opprinnelig ordre av 14 fly bestilt i 2018. Dette sørget for at DHL kunne imøtekomme kundenes enorme fraktetterspørsel i høysesongen i fjor.

Boeings World Air Cargo Forecast i 2020 forventer en betydelig økning i etterspørselen etter nye og ombygde fraktfly med en flåtevekst på mer enn 60 % de neste 20 årene. Dette gjenspeiles i den økende etterspørselen etter tidsdefinerte forsendelser over landegrenser som DHL Express opplever. Med dette til grunn, ble begge selskapene også enige om opsjoner og kjøpsrettigheter for fire ekstra fly.

Denne investeringen understreker DHL Express' langsiktige forpliktelse til å muliggjøre handel over hele verden. Selskapet opererer over 260 dedikerte fly med 17 partnerflyselskaper, med over 600 daglige flyvninger mellom 220 land.