DHL Express lanserer GoGreen Plus: Første globale ekspresstransportør som tilbyr kundene bruk av bærekraftig flydrivstoff for å redusere utslipp

GoGreen Plus er en del av Deutsche Post DHL Groups bærekraftsmål om å oppnå netto-nullutslipp innen 2050

Bonn / Tyskland, 16. februar 2023: DHL Express kunngjør i dag lanseringen av GoGreen Plus, en ny tjeneste som tilbyr kundene å redusere karbonutslipp knyttet til deres forsendelser ved å bruke bærekraftig flydrivstoff (SAF)1. Dette er første gang for en global ekspresstransportør, og tjenesten vil i første omgang lanseres i Storbritannia, deretter Italia, Danmark, Sverige, Canada, Australia, Sør-Afrika og De forente arabiske emirater, tett fulgt av Norge. Kunder basert i disse landene vil fra inneværende måned av ha muligheten til å velge GoGreen Plus når de booker frakttjeneste via MyDHL+, selskapets nettbaserte frakt- og sporingsplattform. Tjenesten er designet for å være fullt fleksibel, da den kan velges for individuelle forsendelser.

I løpet av de kommende månedene vil GoGreen Plus bli tilgjengelig for alle DHL Express-kunder. Den gir mulighet til å skreddersy CO2e-reduksjonen kundene ønsker å oppnå og mengden SAF de bruker.

Den nye GoGreen Plus-tjenesten har blitt mulig å gjennomføre etter DHLs samarbeid med bp og Neste om å levere SAF til DHL Express-huber rundt om i verden. Den fornybare delen av det innovative drivstoffet er produsert fra spilloljer. SAF-produksjon fra avfall og rester kan gi reduksjoner i klimagassutslipp på opptil 80 % over livssyklusen sammenlignet med det konvensjonelle flydrivstoffet det erstatter.

John Pearson, adm. direktør i DHL Express, sier: “Vi vet at kundene våre er forpliktet til å redusere miljøpåvirkningen sin, derfor er det viktig at vi gir dem midler til å gjøre det. Jeg er glad for at vår investering i SAF nå kan utnyttes fullt ut av kundene og hjelpe dem med å redusere utslipp fra forsendelsene deres. For tiden er SAF den primære veien for å redusere karbonutslipp i luftfarten, så dette er den mest effektive måten å hjelpe kundene våre med å gjøre deres egne forsyningskjeder mer bærekraftige.»

Med GoGreen Plus kan kundene redusere sine Scope 3-utslipp, de indirekte klimagassutslippene som skjer i et selskaps verdikjede, inkludert nedstrøms transport og distribusjon. I motsetning til kompenserende initiativer, reduserer GoGreen Plus utslipp innen logistikksektoren og kan dermed brukes til DHL-kundenes egne, frivillige utslippsrapportering og følger SBTi-filosofien (Science Based Target Intitiative).

GoGreen Plus-tjenesten er en del av Deutsche Post DHL Groups bærekraftsmål om å oppnå netto-nullutslipp innen 2050. Den bidrar til delmålet om å bruke 30 % SAF for all flytransport innen 2030. I tråd med Sustainability Roadmap har Deutsche Post DHL Group som mål å tilby et grønt alternativ for alle produkter og tjenester på tvers av alle divisjoner.

1 Mer om SAF: Sustainable Aviation Fuel solutions