DHL Express oppgrader flyflåten med 9 Mammoth-ombygde B777-200LR

• Første leveranse er ventet i 2024 og skal erstatte eldre B747-fraktfly
  • Fornyelse av langdistanseflåten styrker DHLs interkontinentale flynettverk
  • Toppmoderne fraktfly støtter Deutsche Post DHL Group sin bærekraftstrategi

Bonn, Tyskland / Horseshoe Bay, Texas, USA / 20. april 2023: DHL Express har bestilt 9 Mammoth-ombygde B777-200LR-fraktfly fra Jetran. De første skal leveres i 2024, mens de resterende fraktflyene leveres i begynnelsen av 2027.

Denne avtalen er en del av den overordnede bærekraftsprioriteringen for å modernisere DHL Express sin interkontinentale langdistanseflåte, inkludert utskifting av eldre fly. Bestillingen av ombygde fraktfly med kortere levetid gir en effektiv overgang mellom nåværende og nye flyskrogteknologier, slik som ny generasjon wide-body-fraktfly B777-8F og A350F.

«Vi er glade for å ønske Mammoth-ombygde B777-200LRF velkommen til DHL Express-familien,» sier Robert Hyslop, EVP Global Aviation i DHL Express. «Med modernisering av vår interkontinentale flåte kan vi samtidig forbedre vår bekreftede evne til å møte økende etterspørsel, forbedre vårt miljømessige fotavtrykk og levere best kvalitet til våre kunder. Vi er glade for å fortsatt vise både partnere og kunder hvordan disse fremskrittene løfter vår tjeneste, og bringer oss nærmere våre mål for bærekraftsstrategi.»

Det Mammoth-ombygde fraktflyet B777-200LR lover lignende egenskaper og fordeler som originalfraktflyet og passer perfekt for DHL. Med nyttelastkapasitet på 102 tonn og rekkevidde på 9.200 kilometer, har B777F størst kapasitet og rekkevidde av alle tomotors fraktfly og er mer pålitelig enn eldre B747-fly. Det er også mer drivstoffeffektivt og reduserer CO2-utslippene med 18 % sammenlignet med eldre fly.

I perioden 2018 til 2022 kjøpte DHL 28 nye B777-200F-fraktfly fra Boeing hvorav 18 er levert og i drift. De resterende flyene vil bli levert fra 2023 til 2025. Flyet utgjør ryggraden i DHLs interkontinentale flynettverk, der DHL Express opererer mer enn 300 dedikerte fly sammen med 18 partnerflyselskaper på over 2.400 daglige flyvninger, over 220 land og territorier.