DHL Express x Varsity Headwear

DHL Express x Varsity Headwear

Oslo, 20. juni 2022: DHL Express, verdens ledende leverandør av internasjonale ekspressleveringer, har inngått samarbeid med det norske capsmerket Varsity Headwear om å lage en caps med et så lavt klimaavtrykk som mulig. Målet er å finne, teste og lære nye og mer bærekraftige måter å produsere og distribuere produkter på.

I 2020 gjorde Varsity Headwear en evaluering av produkters reise fra produksjon til forbruker for å identifisere områder for potensielle forbedringer. De fant at produkters største klimaavtrykk kommer fra logistikk og transport, både fra produsentland og deretter ut til kunder i utlandet. Dette var spiren til et samarbeid med DHL Express, Varsitys faste fraktleverandør over mange år, hvor ideen er å lage et produkt og en fraktløsning med så lavt CO2-utslipp som mulig.

«DHL Express og Varsity er en perfekt match for dette formålet. Vi har jobbet sammen i mange år og sammen har vi brakt Varsity og deres unike produkter ut i verden. Vi så dette samarbeidet som en mulighet til å utfordre oss selv og vår bransje», sier Leendert van Delft, Vice President Global Sales Programs i DHL Express.

«Denne capsen er vår konseptbil! Som med konseptbil, har vi ikke spart på noe når vi har utforsket hvordan vi kan gjøre capsen mer bærekraftig. Vi ønsker å ta lærdommene videre», sier Alexander Adams, medgrunnlegger av Varsity Headwear.

Det er ikke første gang DHL inngår samarbeid med et klesmerke. I 2015 ble DHL presentert i en ny sammenheng da det franske luksusmerket Vetements introduserte knallgule t-skjorter med DHL-logo på catwalken. Når DHL Express og Varsity Headwear nå inngår samarbeid, involverer det produsenter, merkevarer, andre store selskaper i verdikjeden og forbrukere, og hvordan vi sammen steg for steg kan skape en mer bærekraftig klesbransje og lære nye måter til beste for jordkloden.

DHL x Varsity-capsen har en rekke egenskaper som gir lavere CO2-utslipp:

• Capsen leveres med to sett utskiftbare remmer og logoer; et DHL-sett og et klassisk sett, noe som gir kundene flere oppdateringsmuligheter og gjør det enklere å resirkulerer produktet.

• Capsen er laget av Seaqual, et bærekraftig materiale av oppsirkulert plast fra land og hav, hvor 67 % av capsen er resirkulert, inkludert alle komponenter og materialer.

• Capsen er myk og kan klemmes inn i mindre emballasje som reduserer pakkevolumet med 65 % og gir mer effektiv transport med DHL Express. Hver caps blir sendt i en beskyttende eske som kan brukes på nytt.

• Produksjonen av capsen er flyttet fra Asia til Estland, dermed blir det kortere transport for stoff fra Portugal og for sluttprodukt til Norge, noe som reduserer transportutslippet med 80 %.

DHL x Varsity-capsen produseres kun i 200 eksemplarer og er i salg på Varsitys nettbutikk fra 20. juni.