Fra venstre: Arvind Virmani, Member of the public policy think tank NITI Aayog; Steven A. Altman, NYU Stern's Center for the Future of Management; John Pearson, CEO DHL Express; R.S. Subramanian, Country Manager DHL Express India

DHL Global Connectedness Report 2024: Rekordhøy globalisering til tross for pandemi og geopolitisk konflikt

• Sterke internasjonale strømmer av handel, kapital, informasjon og mennesker trosser forestillinger om deglobalisering
  • Båndene mellom USA og Kina fortsatt frynsete, mens Russland står overfor et signifikant fall i global tilknytning
  • Singapore topper listen som det mest globaliserte landet, etterfulgt av Nederland og Irland
  • Ingen bredere splittelse av verdensøkonomien mellom rivaliserende geopolitiske blokker, ingen global trend mot regionalisering

Bonn / New Delhi / New York, 13. mars 2024: DHL og New York University Stern School of Business kom i dag ut med den nye DHL Global Connectedness Report 2024, den mest omfattende, tilgjengelige analysen av globaliseringens tilstand og bane. Rapporten sporer hvordan strømmer av handel, kapital, informasjon og mennesker beveger seg rundt i verden og måler globaliseringen av 181 land og territorier.

Rapporten viser at globaliseringen nådde et rekordhøyt nivå i 2022 og holdt seg nær det nivået i 2023 til tross for en rekke globale sjokkhendelser det siste tiåret, inkludert Covid-19-pandemien, krig i Ukraina og Gaza, handelskonflikt mellom USA og Kina, og Storbritannias utmelding av EU. Funnene motbeviser sterkt forestillingen om at veksten av globale strømmer har gått i revers. Handelsvekst spilte en avgjørende rolle for å øke den globale tilknytningen. Andelen av global produksjon som handles internasjonalt, var tilbake på et rekordhøyt nivå i 2022. Etter en nedgang i 2023, anslås handelsveksten å akselerere i 2024. Globaliseringen av informasjonsflyten har vært spesielt sterk de siste to tiårene, selv om siste data viser en stopp i veksten, delvis pga. mindre forskningssamarbeid mellom USA og Kina. Bedriftsglobaliseringen øker med selskaper som utivder sin internasjonale tilstedeværelse og tjener mer salg i utlandet.

Ved lanseringen av DHL Global Connectedness Report sa John Pearson, adm. direktør i DHL Express: «De siste funnene i DHL Global Connectedness Report fjerner utvetydig forestillingen om at globaliseringen snur kursen. Langt fra å være bare et moteord, er globalisering en innflytelsesrik kraft som med stor innvirkning har omformet vår verden, og har ytterligere et stort potensial. Utvidelse av markeder og fremme muligheter gir enkeltpersoner, bedrifter og hele nasjoner mulighet til å blomstre på unike måter. Å omfavne globaliseringen gir oss og kundene våre en lovende fremtid, fremmer en stadig mer sammenkoblet verden, mer velstand for alle – og klar for videre vekst.»

Rapporten bekrefter det betydelige potensialet for å fortsette voksende globale strømmer. Den knytter verdens nåværende globaliseringsnivå til bare 25 % på en skala fra 0 % (som betyr at ingen strømmer krysser landegrenser) til 100 % (hvor grenser og avstand har sluttet å spille noen rolle i det hele tatt).

Rangeringen av de fleste globaliserte land: Singapore på topp, etterfulgt av Nederland og Irland

Singapore tar 1. plass med Nederland og Irland på 2. og 3. plass. 143 land ble mer globalt sammenkoblet, mens bare 38 så tilknytningsnivåene avta. Ytterligere funn viser at Europa er verdens mest globalt tilknyttede region, etterfulgt av Nord-Amerika, Midtøsten og Nord-Afrika.

«I Singapore har vi investert tungt i å styrke vår fysiske og digitale tilkobling til verden fordi handel er vår livsnerve. Vi fortsetter å forbedre våre tilkoblingsmuligheter og handelsforbindelser for å forbli en vesentlig og pålitelig node i globale forsyningskjeder, og tilrettelegger for internasjonal handel og flyt av kapital, informasjon og talent. Vi ser frem til å samarbeide med globale selskaper som søker et startskudd for forretningsvekst og utvidelse av forsyningskjeden i Asia-Stillehavet og videre,» sier Ih-Ming Chan, Executive Vice President, Singapore Economic Development Board.

Båndene mellom USA og Kina minsker, og Russland viser signifikant nedgang i global tilknytning, men ingen bredere splittelse av verdensøkonomien mellom rivaliserende blokker

DHL Global Connectedness Report viser også at båndene mellom USA og Kina fortsetter å avta, og andelen av begge lands strømmer som involverer begge land, har gått ned med omtrent ¼ siden 2016. Begge landene forbli imidlertid betydelig forbundet, og viser større strømmer enn nesten noen andre par av land. Russland og Europa har koblet seg fra hverandre, noe som har resultert i at Russland står overfor et signifikant fall i tilknytning, mer enn dobbelt så mye som noen tidligere nedgang registert blant verdens 20 største økonomier. Samtidig viser dataanalysen at det ikke er noen bredere splittelse av verdensøkonomien mellom rivaliserende geopolitiske blokker.

Globalisering har ikke viket for regionalisering

Videre viser rapporten at spådommer om et globalt skifte fra globalisering til regionalisering ikke blir bekreftet i mønstre av internasjonale strømmer, i hvert fall ennå. Faktisk foregår de fleste internasjonale strømmer over stabile eller enda lengre avstander, med en synkende andel som skjer innenfor store geografiske regioner. På handelsområdet er det bare Nord-Amerika som viser et klart skifte til mer regionaliserte handelsmønstre.

«Deglobalisering er fortsatt bare en risiko, ikke en nåværende realitet,» sier Steven Altman, seniorforsker og direktør for DHL Initiative on Globalization ved NYU Sterns Center for the Future Management. «Geopolitiske trusler og endringer i offentlig politikk har ført til at mange forusier en splittelse av verdensøkonomien langs geografiske eller geopolitiske linjer, eller til og med en retrett fra internasjonal til innenlands virksomhet. Men de siste dataene viser fortsatt at internasjonale strømmer vokser, og svært få land kutter båndene til sine tradisjonelle motparter. Det er viktig å anerkjenne motstandskraften til globale strømmer fordi et skjevt fokus på truslene mot globalisering, kan gjøre deglobalisering til en selvoppfyllende profeti.»

DHL Global Connectedness Report

Den anerkjente rapporten DHL Global Connectedness Report (tidligere DHL Global Connectedness Index) er publisert regelmessig siden 2011 og gir pålitelige funn om globaliseringstrender ved å analysere 15 typer av internasjonal handel, kapital, informasjon og menneskestrømmer. 2024-utgaven er basert på nesten 9 millioner datapunkter. Den rangerer tilknytning til 181 land, og står for 99,7 % av verdens BNP og 98,7 % av befolkningen. En samling av 181 énsides landprofiler gir konsise oppsummeringer av individuelle lands globaliseringsmønstre. Rapporten ble bestilt av DHL og forfattet av Steven A. Altmann og Caroline R. Bastian fra New York University Stern School of Business.