DHL og Formel 1® kickstarter racingsesongen 2022 med fokus på bærekraft

• Racingsesongen for 2022 er offisielt åpnet med Bahrain Grand Prix
  • DHLs grønne logistikk fortsetter å støtte Formel 1 sine bærekraftsmål
  • Både DHL og Formel 1 har ambisiøse klimamål for 2030
  • DHL-samarbeid med det innovative moteselskapet BEEN London fremmer sirkulær økonomi

Bonn, 23. mars 2022: Som en kickstart på nok en rekordslående racingkalender, leverte DHL 2022 FIA Formula One World Championship TM til Bahrain den 20. mars for årets sesongåpning. Den innholdsrike 2022 Formel 1®-kalenderen strekker seg over 6 kontinenter, inkludert en rekke doble og triple vinnere og debuten til Miami Grand Prix. 2022-sesongen markerer også en ny æra i Formel 1, med helt nye biler designet for tettere racing, økt sikkerhet og bærekraft. De nye bilene vil bli drevet av E10-drivstoff, en blanding av 90 % fossilt drivstoff og 10 % etanol, noe som bringer Formel 1 et skritt nærmere målet om en bærekraftig hybridmotor innen 2025.

Nok en gang er det DHL som opererer den enorme logistikken bak Formel 1 og transporterer opptil 1.400 tonn høyverdigods til hvert løp, inkludert racerbiler, dekk, reservedeler, drivstoff, og annet utstyr. Med fokus på å hjelpe Formel 1 å nå målet om et netto-null karbonavtrykk innen 2030, utstyrer DHL hele sin flåte av F1-dedikerte lastebiler med GPS for å overvåke drivstoffbruk, velge de mest effektive rutene og redusere CO2-utslippene. Andre tiltak inkluderer bruk av DHLs drivstoffeffektive Boeing 777-fly, som reduserer karbonutslipp med 18 % sammenlignet med tradisjonelle fly, og utnytter multimodale transportløsninger, inkludert land- og sjøfrakt.

«Vi har administrert logistikk for Formel 1 i nesten 40 år, og med den forsatte veksten i sportens popularitet, med flere løpsdatoer og arenaer lagt til i sesongkalenderen, er logistikk fortsatt en stor del av det som gjør F1-opplevelsen mulig», sier Arjan Sissing, Head of Global Brand Marketing i Deutsche Post DHL Group (DPDHL). «Vi fokuserer på å hjelpe Formel 1 med å redusere karbonavtrykket og den generelle miljøpåvirkningen. Som bransjeleder innen grønn logistikk, er vi spesielt kvalifisert til å holde dette løftet, og er virkelig stolte over å støtte Formel 1 mens de fortsetter å sette nye standarder innen bilteknologi og bærekraft. De har ikke bare skapt det mest effektive hybridsystemet som noen gang er bygget, men intensiverer nå innsatsen for å utvikle et 100 % bærekraftig drop-in drivstoff fra fornybart bioavfall – et drivstoff som kan brukes av biler og lastebiler over hele verden.»

I år vil DHL også utnytte sitt velkjente partnerskap med Formel 1 til å fremme mindre merkevarer og artister som jobber kreativt mot bærekraftige løsninger. Den 9. mars, kvelden for Formula 1 Aramco Pre-Season Testing i Bahrain, annonserte DHL sitt samarbeid med BEEN London, en prisvinnende merkevare som lager motetilbehør utelukkende av resirkulerte materialer. Beskrevet av britiske Vogue som et av de mest innovative moteselskapene i verden, jobber BEEN London sammen med DHL for å designe en kolleksjon med bærekraftige varer i begrenset opplag, laget av resirkulerte DHL-bannere som gjenkjennende pryder Formel 1-baner rundt om i verden. Kolleksjonen er kalt «DHL X BEEN London. The Circuit Collection».

«Ettersom Formel 1 fokuserer mer og mer på bærekraftige transportteknologier, er den potensielle innvirkningen på den globale bærekraftsinnsatsen enorm. Men vi ønsker også å rette oppmerksomheten mot de «små» positive effektene som blir gjort av nye gründere», sier Sissing. «Som en del av vår bærekraftsinnsats, handler samarbeidet med BEEN London om å støtte mangfold og menneskene som utgjør en forskjell i bærekraftssektoren, og gi en plattform for dem å vise frem arbeidet sitt.»

Alt BEEN London produserer er håndlaget i et av de siste gjenværende skinnverkstedene i Øst-London, og har i gjennomsnitt et karbonavtrykk som er 10 ganger lavere enn en tilsvarende merkevare.

BEEN-gründer Genia Mineeva, som var tilstede ved annonseringen av samarbeidet på forumet DHL Luxury and Fashion i Dubai 9. mars, snakket om det store budskapet bak hennes lille selskap: «Hver eneste en i vårt BEEN London-team har til hensikt å ha en ekte, målbar innvirkning på moteindustrien ved å bevise at avfall kan bli vakkert. Vi ønsker initiativet fra DHL velkommen som en mulighet for å synliggjøre nettopp det – vise verden hva som kan gjøres med resirkulert avfallsmateriale, ved å bruke gamle, kasserte materialer til å lage et vakkert, begrenset opplag av reisesett for et veldig godt formål.»

Reisesettene vil bli solgt på BEEN London sin nettside som en kolleksjon i begrenset opplag, og inntektene går til Plastic Bank som hjelper verden med å stoppe havplast-forsøpling. Plastic Bank bygger etiske resirkuleringsøkosystemer i kystsamfunn og reprosesserer materialene for gjeninnføring i den globale produksjonskjeden. De som samler inn avfall mottar bonuser for materialene de samler inn, noe som hjelper dem med å skaffe grunnleggende behov som dagligvarer, skolepenger og helseforsikring. «Plastic Bank er den perfekte mottakeren av vår bevisstgjøringskampanje for resirkulering med BEEN London – et godt eksempel på sosialt entreprenørskap som utnytter verdien av plastavfall for å redusere en økende trussel mot havene våre», sier Sissing.

Med intensjonen om å akselerere bærekraftig virksomhet i løpet av de neste ti årene, inkluderer DPDHLs bærekraftstrategi en investering på 7 milliarder euro (gjennom 2030) i ren logistikkvirksomhet med mål om å redusere utslippene fra 33 millioner tonn i 2020 til under 29 millioner tonn innen 2030, til tross for forventet ytterligere sendingsvekst. For å nå målet vil konsernet øke andelen bærekraftig drivstoff i linjetransport til >30 %, øke blandingen av bærekraftig flydrivstoff (SAF) til >30 %, tilby grønne alternativer for 100 % av alle kjerneprodukter og løsninger, og designe alle nybygg 100 % karbonnøytrale. Konsernet planlegger også å elektrifisere 60 % av last mile-kjøretøy og utplassere mer enn 80.000 e-kjøretøyer på veien innen 2030.

Som offisiell logistikkpartner for Formel 1 siden 2004, har DHL et logistikkteam som utelukkende er dedikert til å flytte Formel 1 rundt i verden så effektivt som mulig. «Dette er virkelig et partnerskap bygget på hastighet, presisjon og – mer og mer – på bærekraft», sier Sissing.

Om Formula 1®
Formula 1®-racing startet i 1950 og er verdens mest prestisjefylte motorløpskonkurranse, i tillegg til verdens mest populære årlige sportsserie. Formula One World Championship Limited er en del av Formel 1® og har de eksklusive kommersielle rettighetene til FIA Formula One World ChampionshipTM. Formel 1® er et datterselskap av Liberty Media Corporation (NASDAQ: LSXMA, LSXMB, LSXMK, BATRA, BARTK, FWONA, FWONK) tilskrevet Formula One Groups sporingsaksjer. F1-logoen, F1 FORMEL 1-logoen, FORMEL 1, F1, FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX, PADDOCK CLUB og relaterte merker er varemerker for Formula One Licensing BV, et Formel 1-selskap. Alle rettigheter er forbeholdt.

Om BEEN London
BEEN London er kåret til «et av de mest innovative motemerkene i verden» av britiske Vogue, og er en prisvinnende merkevare som lager motetilbehør utelukkende av resirkulerte materialer, håndlaget i Øst-London siden 2018. Teamet bak merkevaren har prioritert sosial påvirkning og bærekraft, og senere kombinert innovasjon med lokale ferdigheter og arv for å skape gjennomtenkte produkter desginet med funksjonalitet og holdbarhet i tankene. Hver gjenstand er laget helt for hånd i et av de siste gjenværende skinnverkstedene i Øst-London, og har i gjennomsnitt et karbonavtrykk som er 10 ganger mindre enn en ekvivalent merkevare. BEEN London ble grunnlagt av tidligere BBC-journalist Genia Mineeva, og har som misjon å endre oppfatningen av kasserte materialer.

Om Plastic Bank
Plastic Bank hjelper verden med å stoppe havplast-forsøplingen. Plastic Bank bygger etiske resirkuleringsøkosystemer i kystsamfunn og reprosesserer materialene for gjeninnføring i den globale produksjonskjeden. De som samler inn avfall mottar bonuser for materialene de samler inn, noe som hjelper dem å skaffe grunnleggende behov som dagligvarer, skolepenger og helseforsikring. Plastic Banks AlchemyTMsin plattform sikrer hele transaksjonen og viser sanntidsdata, noe som muliggjør åpenhet, sporbarhet og rask skalerbarhet. Det innsamlede materialet lages om til Social PlasticTM, som enkelt kan brukes på nytt i produkter og emballasje. Les mer på plasticbank.com.