DHLs trendrapport «Future of Work in Logistics” del 2: de neste tiår vil bli utvidet og automatisert!

• Forsyningskjeder må være fleksible for å møte nye krav som kommer fra gradvis og ujevn digital utvikling
  • Logistikkindustrien fortsetter å være en virksomhet av mennesker: vellykket digital transformasjon avhenger av samarbeid mellom ledere og ansatte

Bonn, april 2022: Å forstå potensialet til nye teknologier for å transformere logistikk, og hastigheten disse endringene vil komme i, er avgjørende når vi forbereder oss på fremtidens arbeidsliv. Når man ser fremover er det klart at den komplette digitale logistikktransformasjonen, selv om innføringen akselerer, er en reise på flere tiår som er avgjørende for å forbedre forsyningskjeder på å møte nye kundekrav. Talentledelse fungerer som en sentral muliggjører ved å bruke en helhetlig tilnærming for å integrere flere elementer, som teknologi, helse og sikkerhet, bærekraft og mangfold – på én arbeidsplass.

Del 2 av DHL-trendrapporten «Future of Work in Logistics» presenterer to mulige fremtider – én utvidet med teknologi og én automatisert av den – og de praktiske hensynene for å balansere implementeringen av hver av dem med dagens endringer. DHL ser for seg en fremtid der noen aspekter fra både det utvidede og automatiserte konseptet realiseres: lagervirksomhet, langdistansetransport, last mile-levering, backoffice-operasjoner, kundeservice og forsyningskjedeplanlegging.

«Vi vet at den digitale transformeringen av logistikk ikke kommer til å skje over natten, men vi er nå ved et vippepunkt. Skalering av digital transformasjon ledes av mennesker og akselereres av teknologi. Fra dette perspektivet må vi forberede oss på realitetene i utvidede og automatiserende fremtider i dag, og gjøre det mulig for ansatte å spille en aktiv rolle i å forme fremtidens arbeidsplass sammen med deres organisasjon,» sier Klaus Dohrmann, Vice President Innovation Europe & Trend Research i DHL Customer Solutions & Innovation.

Med utvidende teknologi vil medarbeidere som lagerspesialister og sjåfører yte raskere, tryggere og med mindre fysisk og mental anstrengelse pga. nye smarte teknologier. Arbeidsområder som primært brukes som kontorlokaler vil også reduseres, slik at mer bygningsmasse kan dedikeres til logistikkfunksjoner som lager ettersom teknologi gjør det mulig for kontoransatte å jobbe eksternt.

Med automatiserende teknologi vil maskiner og samarbeidsroboter utføre operasjonelle oppgaver med effektivitet døgnet rundt og med lite eller ingen feil, noe som sikrer kontinuerlig vedlikehold, optimalisering og utvidelse av en fullstendig digitalisert logistikkbransje. Vi vil også se et skifte i arbeidsstyrken mot jobber som holder forsyningskjeden i gang, f.eks. vedlikeholds- og optimaliseringsmannskaper.

Ettersom utvidende og automatiserende teknologier har hver sine fordeler og utfordringer når de tas i bruk i en forsyningskjede, forventer ikke DHL at noen av disse to konseptene integreres fullstendig i løpet av de neste 10 til 20 årene.

Som enhver storskala endringsprosess vil overgangen til fremtidens arbeid innen logistikk kreve nøye planlegging, aktiv ledelse, åpen kommunikasjon, inspirerende og pragmatisk ledelse og nye tilnærminger. Disse kan deles inn i tre suksessnøkler: nytt lederskap og -roller, ny læring og utvikling, og nye arbeidsmodeller og -miljø.

«Vi er en bedrift bestående av mennesker,» sier Jana Koch, partner og adm. direktør i DHL Consulting. «Det er våre ansatte som leverer verdien av tjenestene våre og av virksomheten vår, så det er vår kjerneinteresse å ta alle med på digitaliseringsreisen. Alle spiller en rolle.»

Det er viktig at ledere tar med seg medarbeiderne og gjør dem til aktive deltakere i endringen. Da kan de dyrke et miljø med forberedelse og tilpasning, og gi arbeidstakere muligheter til å vokse gjennom omskolering og økt kvalifisering. Logistikkbransjen må derfor kommunisere og samarbeide med offentlige institusjoner, samfunnsorganisasjoner og andre bransjer for å sikre at talenter ikke går tiltaksløse.