Toppkarakter til DHL Groups sosiale engasjement

Toppkarakter til DHL Groups sosiale engasjement

• Ny studie undersøker DAX-40-bedrifters samfunnsengasjement
  • DHL Group er ett av tre selskaper som får høyest rangering
  • I flere år har logistikkselskapet vært en pioner innen sosiale engasjement med programmene GoHelp, GoTeach, GoTrade og GoGreen

Bonn, 20. mars 2024: DHL Group har mottatt den høyeste rangeringen «integrated» for sitt engasjement for samfunnet, noe som gjør det til ett av kun tre DAX-40-bedrifter som oppnår denne utmerkelsen. Evalueringen ble gjennomført som en del av studien «Corporate Citizenship: From philanthropic outsider to competence center in sustainable businesses» av konsulentfirmaet Wider Sense. Forfatterne av studien undersøker det sosiale engasjementet til DAX-bedrifter, og vurderer faktorer som omfang, bærekraft, troverdighet og innvirkning.

Studien, som ble presentert i Frankfurt am Main i mars, publiseres for tredje gang i 2024. I 2017 og 2021 ble DHL Group klassifisert med den nest høyeste ratingen «strategic». Nå i 2024 har selskapet oppnådd det høyeste ratingnivået «integrated». Ifølge forfatterne av studien «integrerer DHL Group samfunnsengasjement i sin kjernevirksomhet, og genererer derved håndgripelig vinn-vinn-situasjoner for både samfunnet og selskapet.» Det er første gang denne vurderingen er tildelt.

Globalt engasjement for sosiale og miljømessige årsaker

DHL Group investerer årlig 1 % av nettoresultatet i initiativer som har en positiv samfunnsmessig innvirkning, og forbedrer livene til mennesker over hele verden. En sentral pilar er de fire Go-programmene: GoHelp, GoTeach, GoTrade og GoGreen. Gjennom GoHelp har DHL Group-ansatte i såkalte Disaster Response Teams, levert global katastrofehjelp i over 20 år i nært samarbeid med FN og lokale, frivillige organisasjoner. Ved naturkatastrofer bruker DHL-responsteamene sin logistikkekspertise på stedet. I tillegg er DHL aktiv innen katastrofeberedskap. Programmet GoTeach støtter unge mennesker i overgangen fra skole til arbeidslivet, og jobber tett med SOS-barnebyer og utdanningsnettverket Teach For All i mer enn 70 land. Vårt GoTrade-program har som mål å åpne dører til globale markedsplasser for små og mellomstore bedrifter i utviklings- og fremvoksende markeder, også ved å redusere globale handelsbarrierer og byråkrati. Gjennom GoGreen konsoliderer DHL Group sine miljø- og klimabeskyttelsestiltak, hvor selskapet har som mål å nå sitt klimamål om null utslipp innen 2050. I denne bestrebelsen styrker DHL Group bl.a. engasjementet til sine ansatte ved å sertifisere dem som GoGreen-eksperter.

Christoph Selig, Vice President Sustainability Communications and Programs i DHL Group: “Topprangeringen bekrefter vår langvarige forpliktelse til å utvikle effektive løsninger for sosiale utfordringer sammen med våre partnere. Det er også en stor anerkjennelse for de hundretusenvis av ansatte som jobber frivillig hos oss med en lang rekke sosiale formål. Vårt bedriftsmål er å koble mennesker sammen og forbedre liv.»

I tillegg til Go-programmene har frivillig engasjement en høy verdi hos DHL Group. I mange år har mange ansatte aktivt engasjert seg i integreringen av flyktninger. Vi har vært i stand til å tilby rundt 20.000 ansettelseskontrakter siden 2015. Og siden 2008 har tusenvis av frivillige sosiale og miljømessige tiltak blitt utført hvert år gjennom vårt Global Volunteer Day-initiativ, med 100.000 ansatte som har bidratt det siste året og levert over 300.000 timer frivillig arbeid for samfunnet. Mange av prosjektene mottar økonomisk støtte gjennom selskapets eget «Improving Lives Fund». Ansatte som sammen med en ideell partnerorganisasjon tar til orde for sosiale eller miljømessige formål, kan søke om midler fra fondet uavhenig av Global Volunteer Day.