Arrangerte ryddedugnad for tredje året på rad

Arrangerte ryddedugnad for tredje året på rad

Det har blitt en tradisjon for Diplom-Is å ta på seg hansker og rydde etter nasjonaldagen. I år som i fjor utfordret selskapet også næringslivet til å bli med, og totalt 15 store og små bedrifter ble med på årets dugnad.

Med 10 ryddelag over hele landet, stilte medarbeidere i Diplom-Is opp med hansker og poser tirsdag 21.mai, klare for å rydde etter festen. Spesielt i år var at både pinse og tidenes sommervær kom samtidig.

– Det er ingen tvil om at det har vært en periode med mye isspising. Det har vært et enormt trykk på lageret og på sjåførene våre, så mange medarbeidere har nærmest sluppet det de har hatt i hendene for å hjelpe til med å få levert all isen som skulle ut til kunder før helgen, sier administrerende direktør Martin Kjekshus.

Til tross for at dugnaden kom noen dager etter nasjonaldagen, var det likevel mye søppel å finne. Laget som stilte opp i lokalmiljøet plukket hele 12 kg med søppel på bare én time. Totalt plukket Diplom-Is nærmere 200 kg.

– Dessverre fant vi en god del ispinner og emballasje, og desto viktigere var det å gjennomføre denne dugnaden. Med det sommerværet som har vært nå, og tidenes langhelg, har folk kost seg ute, som også har ført til at mye søppel har kommet på avveie, sier Kjekshus.

Mer enn bare is

Det er ikke bare is som hører til 17. mai, og derfor utfordret Diplom-Is i fjor næringslivet til å bli med på dugnaden. Hele 15 bedrifter ble med, og flere valgte også å bli med på årets utfordring.

– Som en av Norges største convenience-aktører ønsker vi å ta ansvar for emballasje som kommer på avveie, og derfor har vi blitt med på å rydde etter festen. I fjor var vi en stor gjeng fra Servicekontoret som var ute og ryddet etter den kollektive langhelgen, mens i år utfordret vi butikkene våre til å rydde utenfor butikkene sine i løpet av langhelgen. De tok også utfordringen på strak arm, sier Synnøve Reisæter Tveit, bærekraftsansvarlig i Reitan Convenience Norway AS.

Totalt 15 bedrifter deltok på årets dugnad, og planleggingen for neste års dugnad er allerede i gang.

– Denne dugnaden er en kulturbyggene aktivitet, og viktig for å skape forståelse og bevissthet for hvordan vi kan ha negativ påvirkning på naturen. Vi setter stor pris på alle medarbeidere som tok seg tid til å bli med i en hektisk periode, og tusen takk til alle bedrifter som ble med. Tradisjonen tro vil vi også rydde etter festen til neste år, og håper å få med enda flere, avslutter Kjekshus.

Anne-Lene Molland

Kommunikasjonsansvarlig 908 47 267