Gullrush i isdisker – nå er den første gullpinnen funnet

Gullrush i isdisker – nå er den første gullpinnen funnet

I mars startet et “gullrush” i frysedisker over hele Norge da Diplom-Is byttet ut fem av trepinnene til den historiske Gullpinne-iskremen med pinner i 18 karat gull. 1. mai ble den første gullpinnen funnet i Bergen, til stor begeistring for den heldige finneren.

Familiemiddagen tok en uventet vending for Sondre og hans familie fra Bergen da de oppdaget en uvanlig skatt i en flerpakning med Gullpinner fra Coop Obs Lagunen.

Sondre Batalden er den første som har funnet en Gullpinne i ekte gull. Foto: Privat

Den idylliske 1. mai-feiringen ble ekstra spesiell da Sondre trakk opp en Gullpinne som skilte seg tydelig fra de andre ispinnene i pakken. I stedet for en klassisk trepinne, ble han øyeblikkelig møtt av glimtet av ekte gull som skinte mot ham.

– Jeg kunne ikke tro mine egne øyne da jeg så gullpinnen. Jeg hadde fått med meg konkurransen, men hadde aldri trodd at jeg skulle finne en, og i alle fall ikke den første. Jeg hadde heller ikke trodd at dere faktisk hadde lagt ekte gull i frysedisken, sier Sondre.

Rekordhøye gullpriser

Siden konkurransen sparket i gang i mars, har folk over hele landet jaktet etter den forgylte pinnen i isdisken.

– Det er noe spesielt med å være den første som finner noe så sjeldent, sier Sondre. Han vurderer i første omgang å ramme inn gullpinnen og henge den på veggen, mens han ser an om han kanskje vil selge den senere.

Den forgylte pinnen veier rundt 32 gram, og med dagens gullpris har pinnen en verdi på rundt 20 000 kroner.

Gullpinne-rush i hele Norge

– Vi er utrolig glade for at den første gullpinnen er funnet av Sondre, og at konkurransen vår bidrar til ekstra glede og spenning i iskremspisingen, sier Christine Estelle Innstrand, senior merkevaresjef i Diplom-Is.

Etter Sondres finnerlykke, er det nå kun fire ispinner igjen. Ifølge Diplom-Is er det for tiden en voldsom tilstrømning til isdisker over hele landet. Ferske tall viser en økning på salget av Gullpinne småis på 21% sammenlignet med i fjor. Gullpinne har også kommet i flerpakning, og så langt har det blitt solgt nærmere 75 000 esker.

– Gullpinne er tradisjonelt en av våre mest populære iskremer, men akkurat nå kan vi betegne etterspørselen som et ordentlig gullrush. Vi gleder oss til å høre historier fra flere heldige finnere, sier Innstrand.

Pinneisen er Diplom-is 6. mest solgte småis, og er en av bestselgerne gjennom tidene.

Anne-Lene Molland

Kommunikasjonsansvarlig 908 47 267