Almantas Dubra, Emballasjeutvikler i Diplom-Is. Foto: Hedvig Skjelbred Svabø

Vi har tatt plastløftet!

Diplom-Is skal ha 100% resirkulerbar emballasje innen 2025, og ved å signere plastløftet forplikter vi oss til å bidra til en mer sirkulær plastøkonomi, og motiverer oss selv til å nå målet vårt innen 2025.

Iskrem som produkt stiller høye krav til omgivelsene i form av temperatur og emballasje. For å bevare smak, lukt og konsistens lengst mulig, må emballasjen være av høy kvalitet. Vi skal ha 100% resirkulerbar emballasje, som skal levere like godt på kravene for å sikre kvaliteten på iskremen samtidig som den ivaretar miljøet.

– Krav til emballasjens funksjonalitet kombinert med at den skal være resirkulerbar gjør arbeidet komplekst. Men desto mer spennende og motiverende er det når vi sammen finner løsninger som gjør at vi kan levere på plastløftet, og på vårt eget mål om kun resirkulerbar emballasje innen 2025, sier emballasjeutvikler Almantas Dubra.

I 2022 reduserte vi plastmengden i våre Royal 0,5 l begre med over 40% ved å fjerne plastlaget utenpå boksen og lokket. Et tiltak som reduserer unødvendig bruk av plast i vår produksjon, uten at det forringer kvaliteten på iskremen.

Plastløftet er etablert av Grønt Punkt Norge og skal hjelpe norske bedrifter til å nå EU sine nye mål for 2025/2030. Plastløftet skal bidra til en mer sirkulær plastøkonomi, der målet er å øke bruken av resirkulert plast, unngå unødvendig bruk av plast og designe for gjenvinning.

Mari Ellestad

Pressekontakt Direktør Strategi og Kommunikasjon 971 22 107

Fine iskremøyeblikk siden 1930

Diplom-Is AS er et heleid datterselskap av TINE SA, og produserer og markedsfører iskrem og frosne desserter under merkevarene Diplom-Is, Royal og Dream. Vi er stolte av å ha vært en del av den norske folkesjela helt siden 1930 – med høy kvalitet, ekte begeistring og en ustoppelig sans for nye smaker. Uansett hvor du er, er vi like i nærheten med en is som får frem smilet. Det handler om å skape glede, om felles opplevelser, om alle de små og fine øyeblikkene som vi deler med hverandre.

I tillegg til egne merkevarer, samarbeider vi med Mövenpick, Mars og Froneri og selger deres iskrem i Norge. Iskremfabrikken ligger på Gjelleråsen, rett utenfor Oslo. I tillegg har selskapet avdelinger i Stavanger, Bergen, Trondheim, Harstad og Brevik. Diplom-Is selger om lag 30 millioner liter iskrem årlig og omsetter for over en milliard kroner. Selskapet har i gjennomsnitt 510 medarbeidere gjennom året.

Diplom-Is
Brennaveien 10