Diplom-Is mottar internasjonal pris for bærekraftsarbeidet på merkevaren Royal

Diplom-Is høster internasjonal pris

Ny farge, fjerning av overflødig plast og designendring er noe av tiltakene som gjør at Diplom-Is nå høster internasjonal pris for sitt bærekraftsarbeid på merkevaren Royal. Under den årlige konferansen til International Ice Cream Consortium (IICC) mottok iskremprodusenten prisen for “best packaging solution”.

Gjennom de siste årene har emballasjearbeidet på Royal virkelig høstet frukter. Tidligere var det ikke mulig å sortere og resirkulere de sorte Royal-boksene som vanlig plast. I 2021 tok selskapet grep, og sammen med emballasjeleverandør Berry Superfos utviklet de og tok i bruk en ny type emballasjefarge, “non carbon black”, som de første i verden. Fargeendringen var det som skulle til for at boksene kunne sorteres og resirkuleres. Resultatet var at rundt 130 tonn past som før ikke kunne resirkuleres nå kunne det.

En ny designendring på Royal 0,9 l boksene i 2022 tok arbeidet et skritt videre. Utfordringen var at boksene ble sittende fast i hverandre. Ved å gjøre en liten endring av kanten, ble svinnet av bokser og dermed plast redusert med omlag 3 tonn. Året etter ble plastmengden på Royal 0,5l redusert med over 40 % og i 2024 ruller selskapet ut ny emballasje på all Royal småis. Frem til nå har Royal småis hatt en metallisert innside, som har gjort det utfordrende for avfallsanleggende å sortere riktig. Metalliseringen er nå fjernet og mengden plast redusert med 23%.

- Vi jobber hele tiden med å forbedre oss, og arbeidet på Royal-porteføljen er et bevis på det, forteller administrerende direktør Martin Kjekshus.

Og arbeidet har ikke gått upåaktet hen. Rettere sagt førte dette Diplom-Is helt til topps under årets IICC-prisutdeling.

– Det er stort for en norsk iskremprodusent å vinne. Vi stiller mot store aktører verden over, og er stolte over det vi sammen har fått til. Det er gøy og svært motiverende at vi kan være til inspirasjon for andre, både innenfor og utenfor landegrensen, fortsetter Kjekshus.

ICC er en sammenslutning av uavhengige iskremprodusenter fra europa, midtøsten, Canada, mellomamerika og søramerika. Hvert år samles disse produsentene for å utveksle kunnskap og erfaringer.

– Gjennom å dele erfaringer, teknologiske fremskritt og markedstrender, skaper IICC en plattform som fremmer samarbeid og innovasjon i iskremindustrien. For Diplom-Is er dette svært nyttig. Vi får muligheten til å lære av hverandre, noe som bidrar til å heve bransjestandarden og øke kvaliteten på iskremprodukter verden over, avslutter Kjekshus.

I 2023 gikk Diplom-Is også av med seieren under Miljøfyrtårns prisutdeling, og ble Årets Mijløfyrtårn 2023, konsern- og store bedrifter.

På bilde:

Fra venstre: Bærekraftsansvarlig Silje Kristin Marki, Senior merkevaresjef Mie Maagerø Dalen, Emballasjeutvikler Almantas Dubra, Fagsjef Elizabeth Coates og Markedssjef Renate Marie Hansen Wiig

Kategorier

Diplom-Is AS er et heleid datterselskap av TINE SA, og produserer og markedsfører iskrem og frosne desserter under merkevarene Diplom-Is, Royal og Dream. Diplom-Is selger om lag 30 millioner liter iskrem årlig og omsetter for over en milliard kroner. Selskapet har i gjennomsnitt 510 medarbeidere gjennom året.

Mari Ellestad

Pressekontakt Direktør Strategi og Kommunikasjon 971 22 107