Easybank øker lønnsomheten

Pressemelding   •   nov 01, 2018 07:42 CET

Banken leverte et overskudd før skatt på 19,4 millioner i 3. kvartal 2018, noe som er bedre enn hele årsresultatet for 2017.

Easybank har siden lansering av forbruksfinansiering for to år siden hatt fokus på å bygge en skalerbar driftsmodell med automatiserte og brukervennlige prosesser. Vi høster nå resultatene av skalerbarheten og god drift, sier administrerende direktør Oddbjørn Berentsen.

På ett år har netto renteinntekter økt med 27,2 millioner til 61,2 millioner og utlånsbalansen har økt med 805 millioner til 2,4 milliarder. Til tross for veksten er driftskostnadene på samme nivå som samme kvartal i fjor. Vi er meget godt fornøyd med at vår driftsmodell fungerer som ønsket sier Berentsen.

Høydepunkter 3. kvartal:
- Resultat før skatt 19,4 millioner (14,5 millioner etter skatt)

- Annualisert egenkapitalavkastning på 12,5 %

- Vekst i forbruksfinansiering på 221,2 millioner

- Totale brutto utlån 2,4 milliarder

- God likviditet og kapitalsituasjon

- Digital innhenting av skattegrunnlag og inntektsdata*

*Samtykkebasert lånesøknad
Banken var en av de første digitale nisjebankene som lanserte samtykkebasert lånesøknad. Samtykkebasert lånesøknad muliggjør digital innhenting av skattegrunnlag og inntektsdata hos Skatteetaten med samtykkeløsning fra Altinn. Dette sikrer en god kundeopplevelse for lånesøkeren ved at låneprosessen blir enklere og tryggere, samt at banken får bedre og oppdatert underlag for kredittvurderingen. I tillegg bidrar løsningen til økt personvern ved at lånesøker kun deler den informasjonen som er nødvendig for å behandle lånesøknaden, forklarer administrerende direktør Oddbjørn Berentsen.

Easybank har god lønnsomhet og overskuddet hvert kvartal gir rom for videre vekst, sier Berentsen. Banken vurderer potensielle nye produkter og partnerskap, men er opptatt av at dette ikke skal gå ut over den langsiktige egenkapitalavkastningen til aksjonærene.

Med en egenkapital på NOK 472 millioner og NOK 2,4 milliarder i utlån er banken verdsatt til ca. 450 millioner på NOTC (Ticker: EASY).

Easybank ASA er en norsk bank med solide eiere og god kapitalreserve. Bankens største aksjonærer er Skagerrak Sparebank, Alfred Berg fondene, Fondsavanse (Must familien), Lindbak familien, Nordic Private Equity og MP pensjon.

Banken fokuserer på forbruksfinansiering og spareprodukter med sikker og god avkastning.