Gå videre til innhold
Joy Sebastian i Techgentsia, India og Hans Johan Tofteng møtes nesten daglig på video.

Pressemelding -

Den indiske staten utlyste konkurranse om å utvikle erstatning for Zoom og Teams. Vinneren fikk hjelp fra Tromsø.

Techgentsia Ltd, ble i August kåret til vinneren av den nasjonale innovasjonskonkurransen utlyst av den Indiske staten, for utvikling av videokonferanseløsning som skal brukes av det offentlige i India. De utfordret rett og slett den Indiske IT industrien med å komme opp med en lokal erstatning for Zoom og Teams. Konkurransen ble utlyst av  "Departementet for Elektronikk og informasjonsteknologi, under programmet Digital India. Techgentsia var definitivt en av outsideren i konkurranse med mer enn 2000 softwareselskaper. Utfordringen var tydelig - den Indiske staten ville ha en lokal leverandør for sine fremtidige videomøter.

Easymeeting har jobbet tett med Techgentsia i mer enn 5 år og vi har bygget et god samarbeid mellom våre dyktige teknologer. Vi har hatt besøk av Indere i Tromsø, som aldri har opplevd noe kaldere enn 20 varmegrader. Da blir fjelltur  i minus 15 grader med gnistrende nordlys en opplevelse for livet. Og før Covid19 stoppet all reisevirksomhet, har vi jevnlig besøkt Kochi som ligger i den sørlige delstaten Kerala i India.

Easymeeting utvikler brukervennlige videotjenester, spesielt innen fjernundervisning og velferdsteknologi. Techgentsia har hjulpet oss med å bygge våre plattformer, og når de fortalte at de skulle delta i konkurransen, var det ikke tvil om at vi ønsket å bidra. Vi har jobbet med brukervennlighet og arbeidsflyt, slik at løsningen er logisk og enkel å bruke for alle. En svært viktig utfordring har også vært å sørge for at man kan organisere større videomøter med mange deltakere. Her vil det være møterom som tilbyr kombinasjon av aktiv deltakelse og personer som er deltakere via streaming - eksempelvis kan et kommunestyremøte ha aktive kommunestyre medlemmer på video, og innbyggerne kan være tilhørere. Dersom man ønsker, kan en innbygger enkelt få ordet om man ønsker å åpne opp for dette - det er bare et klikk unna for ordstyrer.

CEO i Techgentsia, Joy Sebastian, sier:

"Med god hjelp fra Easymeeting i Tromsø har vi klart å utvikle en utrolig velfungerende skyløsning for videokonferanse. Uten dette samarbeidet hadde vi neppe nådd opp. Vi leverte det beste produktet, og gleder oss nå til å implementere og videreutvikle løsningen sammen."

Gründer og daglig leder av Easymeeting, Hans Johan Tofteng, er kjempestolt over hva partneren i India har fått til.

"Vi har samarbeidet om å utvikle de beste og mest brukervennlige løsningene for video de siste 5 årene. Det skal være like enkelt og like vanlig å bruke videomøter, som når vi "tar en telefonsamtale" . Vi gleder oss til å jobbe videre mot dette målet."

Løsningen har fått navnet "V-consol" og skal nå tas i bruk av Indias sentrale myndigheter i løpet av de neste månedene. Mye av teknologien som er utviklet vil også komme Easymeeting til gode, og Hans Johan sier at flere av komponentene allerede er på tur inn i våre egne tjenester.

Tags

Vi skal hjelpe våre kunder å bruke tiden bedre og minimalisere belastningen på miljøet,leverer den beste og mest brukervennlige kommunikasjonsteknologien og levere velferdsteknologi som bidrar til en bedre hverdag for bruker og helsepersonell.

Hans Johan Tofteng

Pressekontakt CEO/Founder 90953175