Gå videre til innhold
Svein Egil Jørgensen får ansvar for samfunn og politikk i Econa. - uten økonomer går ikke samfunnet rundt, sier han.

​Svein-Egil Jørgensen er ny sjef for samfunn og politikk i Econa

Svein-Egil Jørgensen er ny sjef for samfunn og politikk i Econa - uten økonomer går ikke samfunnet rundt

Econa har hentet fra egne rekker og ansetter Svein-Egil Jørgensen i rollen som ny avdelingsleder for samfunn og politikk. Nå er målet å doble medlemstallet.

Arbeidstaker- og interesseorganisasjonen Econa har det siste året passert 25.000 medlemmer. Nå skal de doble medlemstallet. For å nå dette målet styrker de laget og gir Jørgensen oppgaven med å øke kjennskapen til foreningen, og samtidig løfte økonomifaget og økonomens betydning og rolle i samfunnet.

- Økonomiutdanningen er Norges viktigste utdanning. Uten økonomer går ikke samfunnet rundt. I mitt arbeid skal jeg bidra til å synliggjøre enda bedre hva økonomen gjør for Norge, sier Svein-Egil Jørgensen som starter i stillingen 1. mai,

Administrerende direktør i Econa, Nina Riibe er stolt av å ha funnet den nye avdelingslederen internt og varsler samtidig skyhøye forventninger til avdelingen som har ansvaret for politikk, strategisk posisjonering og kommunikasjon.

– Det er viktig for meg at vi utvikler medarbeidere og kan identifisere talent internt. Jørgensen er et stort kommunikasjonstalent. Han får ingen lett oppgave, for forventningene er store. Det er også derfor han har fått jobben, fordi han kjenner organisasjonen godt og har talentet som skal til for å nå målet vårt, sier Riibe.

Doble medlemsmassen
Econa skal de neste årene doble medlemsmassen og ta en enda tydeligere posisjon som arbeidstaker- og interesserorganisasjon.

- Det er for mange økonomer i dag, som ikke er en del av en fagforening. Vi økonomer utdannes til å tenke selvstendig. Econa må vise at også økonomer trenger et fellesskap. Enten det er for å sikre arbeidstakernes rettigheter, få markedets beste tilbud på bank, forsikring og juridisk bistand – eller det er for å bidra til at vårt yrke har den standingen den fortjener i samfunnet. Dette går ikke av seg selv, sier Riibe.

Jørgensen overtar rollen som avdelingsleder 1. mai, og han gleder seg til å ta fatt på oppgaven.

- Det er med ydmykhet jeg tar fatt på jobben. Vi har så mye viktig arbeid å fortsette med, og mye nytt som vi skal starte opp. Med meg har jeg et sterkt lag, både i avdelingen og ute i lokalforeningene. Dette ser jeg frem til, avslutter Jørgensen.

Jørgensen har studert PR og kommunikasjonsledelse ved BI, og var i fjor ferdig med en Executive MBA fra Hult Business School i London. Han har de siste syv årene bekledd en rekke ulike roller i Econa og har blant annet bidratt til å bygge opp en ny studentorganisering og stått i kulissene for en rekke utspill fra Econa de siste årene. Han har tidligere jobbet med markedsføring i forlagsbransjen og kommunikasjon i Røde Kors.

Gry May Ljøterud

Pressekontakt Fagansvarlig foreningskommunikasjon 90588817

Svein-Egil Jørgensen

Pressekontakt Avdelingsleder - Politikk og samfunn 9658010

Econa - av og for økonomer

Econa er interesse- og arbeidstakerorganisasjonen for siviløkonomer og masterutdannede innen økonomisk-administrative fag. Vi har 25 500 medlemmer og jobber for å tydeliggjøre økonomifagenes betydning i samfunnet.

Econa
Rosenkrantz' gate 22