Store mangler i stoffkartotekene

Store mangler i stoffkartotekene

I 2014 utførte Arbeidstilsynet en landsomfattende markedskontroll av kjemikalier. Blant de 335 kontrollerte virksomhetene ble det registrert flest mangler ved merking og stoffkartotek.

I en nyhetsmelding fra Arbeidstilsynet kommer det frem at det ble gitt over 200 pålegg til de kontrollerte virksomhetene. Halvparten av disse gjaldt manglende opprettelse eller ajourføring av stoffkartotek.

- Vi har også gitt pålegg for forhold som at arbeidstakerne skal ha lett adgang til stoffkartoteket og at de skal få nødvendig informasjon og opplæring før de begynner å arbeide med kjemikalier, sier tilsynsleder i Arbeidstilsynet Liv Engvik.

Er ditt stoffkartotek oppdatert?

Å implementere gode rutiner for et oppdatert og tilgjengelig stoffkartotek er ikke så omfattende som det kan høres ut, mener produktsjef i EcoOnline Pål Mørken.

- Det gjelder først å få oversikt over virksomhetens ulike kjemikalier, for deretter å lage en prioriteringsplan for hvilke tiltak som må igangsettes. Deretter må tiltakene følges opp.

Mørken legger samtidig til at et oppdatert stoffkartotek krever en kontinuerlig innstas. For å komme i gang har EcoOnline laget en guide som gir deg fem praktiske tips. Den kan lastes ned her.