HMS koordinator ble månedens ansatt

Ved Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) i Ås tar de dokumentasjon av kjemikalier på alvor. De tre siste årene har HMS-koordinator, Margreet Jansen Brovold, vært pådriver for å ryddeopp i gamle kjemikalier og strukturere et felles stoffkartotek.

I februar ble hennes innsats belønnet med tittelen «månedens ansatt». Vi i ECOonline synes deter flott at virksomheter belønner arbeid som gjøres for å sikre både ansatte og miljøet fra ulykker. Derfor ringte vi Margreet for å gratulere.

• - Hei Margreet, gratulerer så mye som «månedens ansatt»! Hvordan ble du det?
  • - Hos oss er det mange som daglig er i kontakt med ulike kjemikalier forbundet med sittarbeid på laboratoriene. Jeg bruker mye tid og krefter på at vi skal ha en enhetlig strukturog sikkerhet for alle laboratoriene, både ved universitetet sentralt og på instituttet for kjemi,bioteknologi og matvitenskap, svarer hun.
Som for de fleste andre virksomheter opplever, er den lovpålagte dokumentasjonen for håndteringav kjemikalier, en tidkrevende prosess. Derfor har UMB tatt i bruk et elektronisk stoffkartotek slik atdet blir enklere å ha oversikt over alle de ulike laboratoriene. For å holde stoffkartoteket á jour harMargreet tatt initiativ til en egen «ECOonline dag».
  • - I midten av mai har vi holdt av en hel dag med mål om å jobbe oss gjennomalle laboratorienes stoffkartotek, foreta en risikovurdering og se om det er etforbedringspotensial i forhold til innkjøp, forklarer hun.
Margreet Jansen Brovold er selv utdannet bioingeniør, med hovedfag i bioteknologi. Hun serutfordringene ved å finne gode sikkerhetsrutiner som ikke går på bekostning av forskningen.
  • - Noen ganger opplever vi at det å følge sikkerhetsrutinene gjør forskningen nesten umulig.Da er det viktig det bevilges ressurser slik at gode systemer gjør det mulig å håndterekjemikalier på en sikker måte, avslutter hun.
Hvordan prioriterer din arbeidsplass dokumentasjon av kjemikalier? Ta kontakt med oss, vi delergjerne din historie!

• margreet jansen brovold
  • kjemikalieinformasjon

ECOonline utvikler løsninger som setter virksomheter i stand til å forebygge skader på mennesker og miljø. På den måten bidrar vi til å redde liv og ta vare på miljøet. Kjemikalier tar årlig livet av flere mennesker enn veitrafikken gjør, i tillegg representerer kjemikalier også en betydelig fare for miljøet.

I dag har mer enn 3 500 bedrifter i Nord-Europa valgt ECOonline som sin leverandør av programvare for kjemikalieinformasjon. Vi opplever høy vekst, og er per i dag mer enn 60 engasjerte medarbeidere fordelt på kontorer i Tønsberg, Oslo, Göteborg, Espoo (Finland) og Neuchâtel (Sveits).