CES 2015 – Roskilde-festivalen for elektronikk-fans

Verdens største messe for grensesprengende teknologi, CES i Las Vegas, var i år mer vanvittig enn noen gang. – Vi er på tur inn i teknologiens tredje alder, sier Elektronikkbransjen.

Consumer Electronics Show – bedre kjent som CES – er en av verdens største messer for elektronikk, hvitevarer, brunevarer og ja, alt mellom himmel og jord som man kan koble strøm til.

- Årets utgave av CES var den største noen sinne. Utstillingsarealet var større enn 38 fotballbaner og utrolige 200.000 kvadratmeter var fylt til randen av det nyeste innen elektronikk. I år satte også CES rekord for antall gründerbedrifter som viste seg fram for presse og potensielle investorer på messen, sier kommunikasjonssjef i Elektronikkbransjen, Marte Ottemo, som var på plass i Las Vegas.

Elkjøp dekket hele CES-messen - 3 dager til ende. Se alle bildene og alle videoene på Instagram #Elkjøp_ces eller på våre Facebook-sider

Hun trekker frem rivende utvikling innen TV-segmentet, smartere teknologisk utstyr til biler og ikke minst wearables som tre av trendene som preget årets messe.

- Smartklokker o.l. har fått mye oppmerksomhet det siste året, og det samme har helseutstyr som kan koblets til nett via smarttelefonen. Under årets CES så vi at andre formfaktorer enn dingser til å ha på håndleddet gjør seg gjeldende - det være seg pulsbelter som er skjult i treningsklærne og som kan klistres til kroppen eller skosåler som forteller deg hvilken vei du skal jogge, forteller Ottemo.

- Helt essensielt å være på plass på Las Vegas-messen

Andreas Westgaard, kategoridirektør på Lyd og Bilde i Elkjøp, har vært på CES en rekke ganger og var også til stede på årets messe.

Han mener det er helt essensielt for de største el-aktørene å være til stede på Las Vegas-showet.

- Det blir stadig viktigere for oss i Elkjøp å være så oppdaterte som mulig på produktnyheter og trender, rett og slett fordi dette gjør oss i stand til å kunne bringe de beste og ferskeste produktene først hjem til våre kunder, sier Westgaard.

Innen sin egen Lyd og Bilde-sektor la kategoridirektøren spesielt merke til det nye multiromsystemet til Samsung, samt LGs flate UHD OLED-TV-er.

- Multirom fikk et solid løft i 2014, og vi kommer til å se mange nye og spennende løsninger innen dette segmentet fremover. Systemet som Samsung viste frem under årets CES var virkelig en designfulltreffer. Når det gjelder TV så er det ingen tvil om at TV-er med UHD-oppløsning blir veldig viktig i 2015, sier Westgaard.

Teknologiens tredje alder

En annen trend som virkelig gjorde seg gjeldende under årets CES-messe i Las Vegas var den såkalte "Internet of Things"-bølgen - det at man i større og større grad kan koble alskens elektronikk til internett.

- Tingenes internett har vært snakket om i mange år, og dette så absolutt ut til å få fornyet oppmerksomhet under årets CES. Det kan på mange måter virker som om vi er på vei inn i teknologiens tredje alder. Det handler ikke lengre om enkeltstående produkter, nå gjelder det å koble dem til hverandre så de kan gjøre mer, sammen, sier Elektronikkbransjens Marte Ottemo.

Blant de store aktørene som hadde fokus på dette under messen var Samsung, og selskapet lover nå faktisk at alle deres produkter, inkludert vaskemaskiner og kjøleskap, skal være på nett innen fem år.

- Også her hjemme i Norge ser vi at dette begynner å røre på seg. NVE har blant annet som mål å skifte ut alle landets strømmålere med smarte versjoner som selv rapporterer strømforbruket innen 2019, sier Ottemo.

Analyseselskapet IDC forventer at i 2020 vil mer enn 200 milliarder ting være koblet til nettet og kunne kommunisere med systemer som har til hensikt å hjelpe oss i hverdagen.

• Entreprenørskap

• lg