CES 2016: Voldsom innovasjon og vill fremtid

Den vanvittige teknologimessen CES bød nok en gang på et glimt inn i fremtiden. - Innovasjonen siste 10 år har vært utrolig men jeg tror de neste 10 blir enda villere, sier Elkjøp-sjef.

For de som er spesielt interessert i elektronikk, teknologi og innovasjon starter alltid det nye året på best mulig måte - med elektronikkmessen CES i Las Vegas.

Årets arrangement tiltrakk seg 165.000 skuelystne, og blant dem som kunne boltre seg i spennende produkter og grensesprengende elektronikk fant vi konsernsjef i Elkjøp Nordic AS, Jaan Ivar Semlitsch.

- Jeg er ikke her bare for å se det aller siste innen teknologi, men også for å få med meg trendene som rører seg, samt for å møte leverandører. Det er viktig for oss i Elkjøp å være til stede her slik at vi holder oss oppdatert på nye produkter som kommer, og slik at vi kan være tidlig ute med den nyeste teknologien, forteller Semlitsch.

Se et lengre CES-intervju med Jaan Ivar Semlitsch her!

Men hvor mye av det som vises frem på slike messer havner til slutt i Ola og Kari Nordmanns lokale Elkjøp-butikk?

- Ganske mye faktisk, selv om det selvsagt også er enkelte oppfinnelser her man nok aldri kommer til å se igjen. Det man virkelig innser her på CES er hvilken voldsom innovasjon i det er i denne bransjen. De siste 10 årene har jo vært helt utrolige med tanke på nye produkter og spennende løsninger man aldri før har sett, men jeg tror de neste 10 kanskje blir enda villere, sier Semlitsch.

Hva ville de ansatte i Elkjøp-butikken se mer av fra CES? Se film her!

Droner, Virtual Reality og roboter

CES-messen ble avholdt for første gang i 1967, da med New York som elektronikkhovedstad. Formen slik vi kjenner den i dag, med ørkenbyen Las Vegas som arrangementssted, ble en realitet først i 1998.

Bjørn Eirik Loftås, som er journalist for forbrukernettstedet DinSide.no var til stede på årets CES-utgave, og lot seg blant annet imponere av TV-nyhetene som messen kunne by på.

- Spesielt Samsungs SUHD-toppmodeller bet jeg meg merke i. Disse viser at LCD-teknologien definitivt blir å regne med i kampen mot OLED. Videre var selvkjørende biler og droner som kan ta passasjerer blant de teknologiske nyhetene som jeg syns var mest banebrytende. For oss er CES helt klart blant de største teknologibegivenhetene hvert år og messen er en ypperlig arena for å holde seg oppdatert på alt som kommer og ikke minst å knytte kontakter. I tillegg er det jo snakk om Las Vegas, med alt det innebærer av underholdning, gambling og moro, sier journalisten.

Les DinSides artikler fra 2016-utgaven av CES-messen her

- Bare å glede seg!

Loftås tror flere produkter og innovasjoner som ble vist frem på messen kommer til å sette sitt preg på året som kommer, og nevner blant annet VR-teknologien (Virtual Reality)

- 3D er tydelig ut mens VR er inn og jeg tror 2016 vil bli husket som året da VR-briller ble vanlig å se i butikkene. Vi begynner så vidt å ane mulighetene dette gir, ikke bare innen gaming, men også innen opplæring og forskning, fjernstyring av apparater og kjøretøy, virtuelle reiser, møter og konsertopplevelser, sier Bjørn Eirik Loftås fra DinSide.no.

Han trekker også frem stadig bedre større, skarpere og tynnere TV-er, syltynne PC-er samt nye mobiltelefoner som faktisk kan ta kampen opp mot laptopene, som nyvinninger vil vi se mer av i løpet av 2016.

- Det er bare å glede seg! avslutter journalisten Loftås.

• jaan ivar semlitsch
  • ces