Elkjøpfondet – disse formålene støtter vi!

For mange av oss er det helt naturlig å ha tilgang til teknologi i hverdagen. Vi logger oss inn i nettbanken, bestiller billetter gjennom apper, søker jobb på nett og oppdaterer oss i takt med utviklingen. Slik er det dessverre ikke for alle.

Det er mange mennesker i samfunnet vårt som ikke har tilgang på det mange av oss tenker på som hverdagsteknologi. Det kan være eldre som ikke har kunnskapen, familier uten økonomisk mulighet, eller de som har vært i fengsel eller på institusjoner. Mennesker som av ulike årsaker kanskje ikke har de verktøyene som trengs for å kunne følge med.

Dette fører til et digitalt gap i samfunnet vårt og dette ønsker vi å gjøre noe med! Derfor har vi opprettet Elkjøpfondet som støtter organisasjoner og foreninger med produkter og veiledning – i tillegg til økonomiske midler. Dette er et arbeid vi er utrolig stolte av!

Her er formålene vi har støttet så langt i 2019:

Samisk Hus
Vi støtter med PC-er, nettbrett og telefon til Samisk Hus som jobber for integrering av eldre samer. Med opplæring i produktene og bruksområder innen hverdagsteknologi, er det ønskelig at medlemmene skal lære seg hvordan man bruker offentlige tjenester på nett, sosiale medier og hvordan man enkelt kan holde kontakten med familie og venner. Vi syns dette er et godt formål som sørger for at flere vil ha muligheten til å følge med i den digitale verden!

Grorudhuset Frivillighetssentral
Vi er glade for å kunne støtte Frivillighetssentralen i deres arbeid med å holde datakurs for eldre, i samarbeid med studieforbundet AOF. Målet er at de over 60+ som mangler grunnleggende kunnskap innenfor bruk av PC og teknologi, vil være i stand til å bruke disse verktøyene i hverdagen.

Normisjon Mosjøen
Vi støtter med PC-er som skal brukes i videre arbeid med opplæring av godt voksne som ønsker undervisning i hverdagsteknologi som bruk av nettbank, digitalpost, sosiale medier og offentlige tjenester på nett.

JOBB X
Opplæring innen digitale ferdigheter for mennesker med fluktbakgrunn og nyankomne innvandre er nødvendig for å for eksempel kunne søke jobb i dag. Derfor støtter vi JOBB X med PC-er, slik at arbeidet med å undervise og øke kompetansen av grunnleggende datakunnskaper kan fortsette.

Tønsberg Domkirke, Quasimodo kafé
Vi støtter med PC og spillkonsoller til kaféen som besøkes av ungdommer med utfordrende bakgrunn eller livssituasjon. Dette er et trygt sted å være, og vi ønsker støtte Tønsberg Domkirke med produkter – slik at tilbudet om å bidra til å forhindre utenforskap blant denne gruppen skal kunne fortsette.

Ål Frivillighetssentral
Vi støtter frivillighetssentralen med PC og nettbrett slik at arbeidet med å fortsette opplæring av digital kompetanse kan fortsette, og på denne måten minske det digitale gapet.

Sunndal Helsetun
Brukerne ved Sunndal Helsetun har behov for digital opplæring for å kunne henge med i svingene i den teknologiske utviklingen. Derfor støtter vi med flere nettbrett, slik at ansatte ved Sunndal enklere kan gjennomføre opplæringen de ønsker. Samtidig støtter vi med Chromecast og lydprodukter, slik at flere kan få glede av teknologi – bare fordi det er gøy.

Øn Helselag
Demens-avdelingen ved Øn Helselag søkte om støtte til Smart-TV, Chromecast og høyttalere ved sin avdeling for å kunne tilby flere aktiviteter for beboerne. Innhold fra gamle filmer og kjente sanger kan være en minnefremkallende aktivitet som kan brukes aktivt i miljøarbeidet. Dette bidrar også til at beboerne blir samlet og øker det sosiale samværet. Dette er en annen form for utenforskap som vi mener det er viktig å belyse.

Frelsesarmeen Sandnes
Vi støtter med flere PC-er til Frelsesarmeen slik at arbeidet med kursing i grunnleggende datakunnskap kan starte. Dette tilbudet er hovedsakelig for kvinner i Sandnes som også har et behov for et fellesskap og et pusterom fra hverdagslivet. Et godt tilbud som vi er stolte av å støtte!

Jadeveien sykehjem
Beboere ved Jadeveien sykehjem har familie og bekjente som er bosatt andre steder enn i Tromsø, noe som gjør det vanskelig å holde jevnlig kontakt. Da få av beboerne bruker eller har ønske om å bruke hverdagsteknologi som telefon, nettbrett eller PC – støtter vi med kommunikasjonsverktøyet KOMP. Dette er en skjerm som gjør det mulig for beboerne å holde kontakten med familiemedlemmer. Ansatte ved Jadeveien har gjennomgått opplæring hos Elkjøp Tromsø og vil støtte beboerne i bruken av KOMP.

Brukerstyrt senter Møre og Romsdal (BSS)
Vi støtter med PC-er til BSS sitt arbeidstreningstilbud som skal bidra til å minske sosial angst og ensomhet ved å bryte isolasjon. Gjennom en sosial møteplass kan mennesker som trenger det få muligheten til å oppleve støtte, bygge nettverk og trene seg på samspill med andre.

Verdal Pensjonistlag
Vi støtter Pensjonistlaget i Verdal med åtte PC-er, slik at medlemmene som ikke har nok digital kunnskap til å følge med i den teknologiske utviklingen kan gjøre nettopp dette. Det er kommet ønske om at medlemmene skal lære seg å orientere seg på nett, håndtere e-post, bruke nettbank og andre tjenester som gjør den digitale hverdagen litt enklere.

Framfylkingen i Oslo
Vi støtter med nettbrett som skal brukes i kursing av ungdommer rundt nettvett og daglig bruk av hverdagsteknologi. Flere av de unge som Framfylkingen er i kontakt med mangler utstyr og ferdigheter til å delta i den digitale verden – denne typen utenforskap vil vi bekjempe!

Røde Kors Gatemegling
Elkjøpfondet støtter med PC-er og spillkonsoller, slik at Røde Kors kan fortsette sitt arbeid med å forebygge vold og utenforskap for ungdom. Med begrenset økonomi hos ungdommene ønsker organisasjonen å kunne tilby aktiviteter som er attraktive for ungdommene med blant annet gaming, samtidig som det bidrar til å minske gapet til jevnaldrende.

Visnes Kultur- og aktivitetshus
Vi støtter med nettbrett og Apple-TV slik at den digitale kompetansen hos eldre i Visnes økes ved hjelp av opplæring.

Kristiansand Røde Kors (Digital senior)
Digital Senior er nettbrettkurs for eldre som ønsker å lære seg bruk av nettbrett, hvor frivillig og deltaker settes i kontakt og følger hverandre en-til en over 10 uker. Metodikken viser seg å være veldig effektiv og gir stort læringsutbytte for de eldre. Elkjøpfondet støtter med 30 000 kroner til videre arbeid med Digital Senior.

Haugesund Frivillighetssentral
Vi støtter med laptop og flere nettbrett slik at frivillighetssentralen skal kunne fortsette sin dataopplæring «Seniornett». Her er det hverdagsteknologi som er i fokus, med opplæring og veiledning i hvordan bruke internett til for eksempel billettbestilling, nettbank og til å følge med på nyhetsbildet.

Interessegruppen for synshemmede EDB-brukere (ISE)
Vi støtter med tre telefoner som skal brukes av ISE sine synshemmede medlemmer som tidligere ikke har brukt smarttelefoner. Sammen med opplæring er formålet å gi brukerne verktøyene som trengs for å delta i den digitale hverdagen og dermed minske det digitale gapet.

• elkjøpfondet