Annerledesåret 2020

I annerledesåret 2020 har nordmenn åpenbart hatt behov for, og glede av, ny elektronikk. I første halvår vokser Elkjøp med 20 prosent, som tilsvarer 1,2 milliarder kroner.

- Fantastisk innsats fra våre medarbeidere, kombinert med et sømløst samspill med kundene, har gitt oss et knallsterkt resultat i et krevende år, sier Fredrik Tønnesen, administrerende direktør i Elkjøp Norge.

Elkjøp delte sine tall for 19/20 i sommer, da var tallenes tale klar: Resultatet havnet da på en omsetning på 12,9 milliarder, noe som Tønnesen var ærlig på at ble bedre enn fryktet.

- Det har vært et annerledes år og en merkelig tid for alle våre ansatte. Strenge sikkerhetsrutiner, bruk av munnbind på jobb hver dag, holde avstand til gode kolleger og faste kunder – det er klart det gjør noe med oss. Derfor er jeg ekstra stolt av at vi har klart å holde humøret oppe, opprettholde tiltakene og samtidig sørget for at kundene våre har fått handle det de har hatt behov for under Covid-19-pandemien, sier Fredrik som er veldig fornøyd med halvårsresultatet, samt med økningen av «Klikk og Hent» som er på 94 prosent.

- Vi har virkelig fått vise at vi er gode rådgivere og nyttige hjelpere når ny teknologi kommer inn i våre kjøkken, våre biler, inn på hjemmekontorene og inn i vår daglige kontakt med venner og familie, sier han.

Hva ligger under juletreet?

Så langt er det også høyt tempo i julehandelen. Fra 1. november til 12. desember ser Elkjøp Norge en vekst på 45 prosent mot samme periode i fjor.

- Det er ingen tvil om at elektronikk er populært under juletrærne og i år ser vi at vinnerne er spillkonsoller, hodetelefoner, ipads, høyttalere sodastream og sportsklokker/smartklokker for å nevne noen. Vi ser også at i samme periode er det enda flere som har oppgradert hjemmekontorene sine, sier Elkjøp-sjefen, som gir kunder og egne ansatte ros for å være flinke til å vise hensyn og følge retningslinjene selskapet har for smittevern. Retningslinjer som i dag er enda strengere enn helsemyndighetenes.

- Smittevern har vært vår første prioritet og vårt høyeste fokus siden mars. Derfor setter jeg uendelig stor pris på innsatsen som er gjort fra så mange. Våre ansatte har sørget for at våre kunder kan handle trygt. Og våre kunder har gitt tilbake ved å vise hensyn slik at hverdagen til alle våre 4100 medarbeidere som står opp om morgenen, tar på seg Elkjøp-skjorta og munnbindet og går på jobb for å gjøre sitt beste i en krevende tid, har en trygg arbeidsplass. Det har vært et sømløst samspill mellom ansatte, kunder, butikker, butikksjefer og hovedkontor. Det gjør meg stolt. For jeg tenker:
- Vi kom oss gjennom, det skal vi også gjøre i første halvdel av 2021, forteller Tønnesen som påpeker at når resultatene i tillegg er så gode er det en målestokk på hvor viktige Elkjøp er i nordmenns hverdag.

- Nå ønsker jeg alle våre kunder og våre ansatte en god jul og at så mange som mulig får tid med sine og får det moro med julegavene fra oss, legger han til.

• Økonomi, finans

• fredrik tønnesen
  • covid-19

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og omsatte varer og tjenester for NOK 42 milliarder i regnskapsåret 2019/20. Driftsresultatet var NOK 1.459 millioner.

I Norge har vi i dag 154 butikker fordelt på egeneide butikker og Franchiseeiere.

I Elkjøp Norge er vi 4100 ansatte i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.

Konsernet har etablert detaljvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene.