Black Friday: Nordmenn handlet elektronikk for titalls millioner i natt

Årets Black Friday er i gang hos Elkjøp og det har vært høy trafikk gjennom hele natten.
Dette er helt vilt, sier Elkjøp-sjefen.

Kl. 00:01 gikk startskuddet på elkjop.no da Black Friday-salget startet. Tusenvis av kunder klarte ikke vente til morgentimene og handlet for titalls millioner i natt! På bare seks timer har Elkjøp femdoblet salget sitt sammenlignet med de samme timene i fjor.

- Dette er helt vilt og en vanvittig god start på dagen. At så mange kunder har valgt å komme innom oss i løpet av natten er rett og slett kjempegøy.
Vi stress-testet systemene våre for et enormt trykk, men ble likevel overrasket over hvor stor pågangen var. Med et så høyt trykk på nettsiden vår i natt, var det noen av kundene våre som måtte «stå i kø» og vi beklager at noen måtte vente.
Vi må og skal ta høyde for enda større pågang neste år, sier Fredrik Tønnesen, administrerende direktør for Elkjøp Norge, i de tidlige morgentimene fredag morgen.

Ny trend

I natt har det gått mest av mobiltelefoner, laptoper og store TV-er ifølge Elkjøp-sjefen.
- Vi ser at kundene våre har investert i store flatskjermer, samt god lyd som i hodetelefoner og høyttalere. Så det er tydelig at trenden har snudd litt i forhold til i fjor, hvor mange gikk for oppgradering av hjemmene sine med større produkter, som eksklusive hvitevarer for eksempel, forteller Tønnesen.

Han forventer samtidig at salget av hvitevarer kommer til å ta seg opp, nå som dørene inn til butikkene har åpnet.

Ville gi kundene god tid

Elkjøp har spredd tilbudene utover uken med et formål om å minske kø og sikre at kunder har hatt god tid til å sikre seg tilbud på produkter de ønsker seg.

- Vi ønsket også i år å tone ned og oppfordre til en stressfri handel ved å ha flere tilbud spredd utover en hel uke, i stedet for å tilby alle de gode tilbudene på kun en dag. Da får man god tid til å orientere seg om produktene og sjekke at prisen er god ved å bruke prissammenligningstjenester, som for eksempel prisjakt.no. Når det er sagt har vi selvfølgelig spart mange fantastiske tilbud til det norske folk i dag, smiler administrerende direktør for Elkjøp Norge, Fredrik Tønnesen.

• Økonomi, finans

• nett
  • tilbud
  • black friday

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 34,2 milliarder i regnskapsåret 2016/17. Driftsresultatet var NOK 1.006 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de 400 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 107.000 kvadratmeter.

Ca 11.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.