Elkjøp gir ansatte lik lønns- og bonusordning

Etter en grundig intern prosess har elektronikkjeden besluttet å endre lønnsmodell for alle egeneide varehus.

Ansatte i Elkjøp vil nå få like lønns- og bonusordninger.

- Hos oss har det alltid vært organisasjonsfrihet. Vi har nå funnet en modell som sender et klart signal om at denne står sterkt i Elkjøp og som samtidig sørger for en fortsatt trygg arbeidsplass for alle, sier Stein Riibe, HR-direktør i Elkjøp Nordic.

Ønsker å fjerne tvil
- Vi er en stor organisasjon og har alltid jobbet etter prinsippet om å være en lærende og lyttende arbeidsgiver.
Det er viktig for oss at det ikke er noen form for tvil når det gjelder organisasjonsfriheten. Vi starter nå arbeidet med å innføre like lønns- og bonusordninger for våre ansatte, sier Riibe.

Dette innebærer at egeneide varehus som før hadde lønnsmodell med ubekvemstillegg, vil nå få mulighet for månedsbonus i tillegg. Og motsatt; varehus som tidligere hadde mulighet for månedsbonus vil nå også få ubekvemstillegg.

Elkjøp-ledelsen møtte LO i dag
Riibe forteller at det den siste tiden har vært en større intern prosess rundt kjedens lønnsmodell, i samarbeid med ansatte i Elkjøp. LO ble i dag orientert om løsningen i et eget møte, hvor dialogen mellom partene var konstruktiv og god.

- For oss har det vært viktig å opprettholde en saklig dialog i møterommet med Handel og Kontor, fremfor å diskutere i media, og vi har et godt samarbeid med våre tillitsvalgte. Våre ansatte er i hovedsak godt fornøyd med, og stolte av, jobben sin. Som vår viktigste ressurs er dette viktig å opprettholde. Nå ser vi fremover og skal tilbake og gjøre jobben vår, som er å hjelpe kundene våre med å ta i bruk teknologien vi tilbyr sammen med våre kunnskapsrike ansatte, sier Stein Riibe, HR-direktør i Elkjøp Nordic.

• Økonomi, finans

Elkjøp er Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og omsatte varer og tjenester for over NOK 41 milliarder i regnskapsåret 2019/20. Driftsresultatet var NOK 1.459 millioner.

I Norge har vi i dag 154 butikker fordelt på egeneide butikker og Franchiseeiere.

I Elkjøp Norge er vi 4100 ansatte i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.

Konsernet har etablert detaljvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene.