Halvårspresentasjon 17. des.: Elkjøp fortsetter å kapre markedsandeler

Kundene fortsatte å strømme til Elkjøp i første halvår av regnskapsåret 2013/2014. Totalomsetningen endte på 13,3 milliarder NOK (12,3), en vekst på 7,5 prosent. Driftsesultatet ble 423 millioner kroner (452).

Elkjøp har opplevd usedvanlig god vekst de siste 2-3 årene. Veksten er fortsatt sterkere enn markedet generelt, men har nå stabilisert seg.

- Vi har også dette halvåret en stabil, god salgsvekst i alle nordiske marked. I et flatt marked betyr vår økning at vi fortsetter å ta markedsandeler og at kundene dermed fortsetter å velge å handle hos Elkjøp. Det er en utvikling vi er meget godt fornøyd med, sier Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef for Elkjøp Northern Europe.

Elkjøp har de siste fem årene gjort en rekke tiltak for å øke kundetilfredsheten. Dette halvåret har man innført kundetilfredshetsmålingen Happy or Not i alle nordiske land. Tilfredsheten har steget jevnt siden introduseringer, og prosentandelen fornøyde kunder økte fra 76 prosent til 80 prosent i perioden august til desember.

- Elkjøp lever av fornøyde kunder. Disse målingene sikrer at vi utvikler oss i riktig retning, med stadig flere fornøyde kunder. I tillegg lanserer vi i år et bredt utvalg av tjenester under navnet Know How. Det er unikt for Elkjøp, og vår største satsing på å gi nordmenn et best mulig tilbud, sier Semlitsch.

Konkurransen i sektoren, spesielt i Norge, Sverige og Danmark, er fremdeles hard, men ved hjelp av en velkjent lavkostmodell, samt effektive salgs- og logistikkløsninger, kan Elkjøp fortsatt tilby sine kunder et bredt utvalg merkevarer til lave priser.

I oktober i første halvår ble det lansert ny logo for alle butikkene i Norge og Danmark. Butikkenes nye uttrykk er nå mer moderne og har blitt tatt svært godt imot. Neste år vil selskapets varehus i Finland og Sverige også få den nye logoen.

Elkjøp Northern Europe fortsetter samtidig å rulle ut sin servicesatsning i alle nordiske land under navnet KNOWHOW. Tilbakemeldingene selskapet har fått fra sine kunder vedrørende dette konseptet er meget oppmuntrende.

Halvårsreultatet er for perioden 1. mai 2013 til 31. oktober 2013.

• Kino, film, foto

• knowhow
  • happyornot
  • jaan ivar semlitsch
  • elkjøp nordic

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 26,2 milliarder i regnskapsåret 2012/13. Driftsresultatet var NOK 1.100 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Færøyene, Tsjekkia og Slovakia, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de 285 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 100.000 kvadratmeter.

Ca 9.200 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Retail - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.