Juleundersøkelse: Halvparten ferdig med alle gavene

Stresser du med å få på plass alle gavene i tide før jul? Halvparten av oss hevder de allerede er i havn for i år, viser ferske juletall.

I undersøkelsen, som er foretatt av YouGov, svarer nemlig 49 prosent av de spurte at de har gjort seg ferdig med gavene minst 14 dager før julaften. Det betyr at de siste innkjøpene ble gjort nå før helgen.

- Vi har hatt veldig mange kunder innom butikkene våre de to siste ukene, både på nett og i tradisjonelle varehus, så dette stemmer godt overens med de rapportene jeg har fått inn. Mange liker nok å starte tidlig og få gavene unnagjort sånn at de slipper å stresse inn mot selve julaften. Samtidig er det nok mange som fremdeles ikke er helt i mål, sier Elkjøp-direktør Atle Bakke.

Fem prosent venter helt til slutt

Og tallene fra undersøkelsen viser ganske riktig at mange også har ventet. 45 prosent svarer at de ikke pleier å bli ferdige med gavene før den siste uken før jul, mens 5 prosent sier de faktisk ikke får unna innkjøpene før enten 23. eller 24. desember.

- Det aller største rushet ser vi vanligvis de 8-10 siste dagene inn mot selve julaften. Da er det full kok i butikkene, masse biler på parkeringsplassen og hektisk virksomhet i kassene. Dersom du ikke har mulighet til å få gjort unna gavene før disse dagene kan det være lurt enten å komme innom like etter lunsj - mellom klokken 13 og 15 - eller inn mot stengetid fra 19 til 21. Da får du butikken litt mer for deg selv, sier Bakke.

De eldre er først ute

Elkjøps juleundersøkelse viser også at det er de mellom 18 og 34 år som i størst grad liker å vente med gavene. Blant denne gruppen svarer hele 57 prosent at de ikke er ferdig med juleinnkjøpene før den siste uken.

Til sammenligning er det bare 45 prosent av de mellom 55 og 74 år som svarer at de venter så lenge.

Videre er det de fra Trøndelag og Nord-Norge som er tidligst ferdig med gavene. Her svarer 17 prosent at de er i havn med presanginnkjøp minst 30 dager før jul. Bare 11 prosent av de som bor på Sørlandet svarer det samme.

• Økonomi, finans

• atle bakke
  • julegaver
  • yougov
  • juleundersøkelse

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 33,1 milliarder i regnskapsåret 2015/16. Driftsresultatet var NOK 1.019 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de 390 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 100.000 kvadratmeter.

Ca 10.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.