Med denne TV-en slipper du å betale lisens

Elkjøp starter nå salget av TV-er uten tuner, som gjør at man slipper kringkastingsavgift. - Rett og slett fordi kundene våre spør om det, sier kategoridirektør.

TV-ene kommer fra den anerkjente leverandøren Grundig og fordi de mangler såkalt tuner er man ikke pliktig å betale NRK-lisens.

- Flere og flere av kundene våre forteller oss at de ikke lenger bruker TV-ene sine til å se på de vanlige sendingene. I tillegg viser undersøkelser blant den yngre garde at TV-vanene deres er i solid endring. Vi åpner for salg av denne typen TV-er rett og slett fordi kundene våre etterspør det, sier Andreas Westgaard, som er kategoridirektør for Lyd&Bilde hos Elkjøp Nordic.

Westgaard trekker videre frem den økende populariteten til nettjenester som Netflix, Viaplay og HBO samt produkter som Chromecast og AppleTV. De to sistnevnte gjør det mulig å få sett sine favoritter over nett direkte på sin egen TV.

Les mer om Grundig-TV-ene på Elkjøps nettsider

- Unge, studenter og internasjonale nordmenn

- TV-en er fremdeles midtpunktet i stua i de norske hjem og kommer til å være det i uoverskuelig fremtid. Men måten våre kunder ser TV på har endret seg, og dermed må vi kunne tilby nye typer produkter som er tilpasset dette. Unge førstegangsetablerere og studenter er blant gruppene som sier de ikke trenger TV med tuner lenger. Norge har i tillegg blitt et internasjonalt samfunn med mennesker fra alle verdenshjørner, og ønsker man kun å se nettinnhold fra fjerne himmelstrøk er det ikke sikkert man har behov for tilgangen til tradisjonelle TV-signaler, sier Westgaard.

TV-ene fra Grundig kommer i tre størrelser, 42, 49 og 55 tommer, og starter på 5.995 kroner.

Forutsetningen for at man slipper å betale kringkastingsavgift er at man ikke kobler TV-en til andre produkter med tuner eller har andre tradisjonelle TV-er i hus.

• Kino, film, foto

• tv
  • lisensbetaling
  • kringkastingsavgift
  • grundig
  • andreas westgaard

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 29,8 milliarder i regnskapsåret 2014/15. Driftsresultatet var NOK 947 millioner.