Nettbrettet i baksetet kan være livsfarlig - slik sikrer du deg

Ved en kollisjon i påsketrafikken kan barnas nettbrett og mobiler være livsfarlige. Men å sikre seg er både enkelt og billig.

Påskeutfarten står for døren og tusenvis av nordmenn setter seg i disse dager bak rattet. I baksetet finner man gjerne familiens yngste, som får tiden til å gå med nettbrett og mobiltelefoner.

Men var du klar over at disse løse duppedittene utgjør en stor fare ved bilkollisjoner?

– Løse telefoner og brett i bil er en stor risiko som mange ikke er klar over eller tar seriøst. Ved en kollisjon kan gjenstandene i verste fall treffe noen av passasjerene i hodet og dette kan føre til alvorlige skader - selv med mindre trafikkuhell, sier innkjøpsdirektør Erik Rosenlind i Elkjøp, som er Norges største forhandler av mobil og nettbrett.

I en analyse av 190 alvorlige trafikkulykker på Østlandet, ble det påvist usikrede og potensielt farlige gjenstander i 40 prosent av ulykkesbilene. De som ble truffet direkte av usikrede gjenstander fikk alvorlige hode-, nakke- og brystskader.

Et nettbrett på 500 gram vil komme farende fremover med en kraft på 80 kilo dersom bilen krasjer eller må bråstoppe i 100 km/t. Selv en mobiltelefon på 100 gram vil plutselig veie 16 kilo, nok til å påføre mennesker betydelig skade. Det viser beregninger gjort av forsikringsbransjen.

- Gjenstanden man ikke ønsker å bli truffet av fra fjerde etasje bør enten monteres fast eller pakkes ned. At man lener seg fremover for å trykke på en skjerm kan også være farlig, da man kan bli sittende feil i forhold til bilbeltet som da ikke vil fungere optimalt ved et uhell, sier Rosenlind.

Enkelt å sikre

Det kan imidlertid være utfordrende - ja, så å si umulig - å nekte barn å bruke mobil og nettbrett på en lang biltur.

– Men det er enkelt å finne en løsning som er trygg og rimelig, samtidig som de i baksetet blir fornøyd. Det finnes nemlig holdere som lar passasjerer bruke utstyret trygt i bilen. Slike nettbrettholdere festes enten til nakkestøtten eller mellom forsetene. De holder brettet på plass ved en kollisjon eller en oppbremsing, sier Erik Rosenlind.

Holderne passer til nettbrett av så godt som alle typer og størrelser.

– Før du drar på bilferie bør du likevel forsikre deg om at din nye enhet passer i holderen, råder Rosenlind.

Utvalget av mobilholdere er enda større.

– Noen kan monteres med sugekopp på dashbord eller vindu. Andre festes med klips på ventilasjonsanlegget. Men merk deg at de fleste mobilholdere er beregnet på montering fremme i bilen. Det kan være litt vanskeligere å feste dem i baksetet, sier Rosenlind.

Dersom mobiltelefoner ikke kan festes i baksetet, men likevel skal brukes, bør de legges i lomma, på gulvet eller i en koppeholder. De bør ikke holdes i hodehøyde.

• Data, telekom, IT

• erik rosenlind
  • påsketrafikken

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 26,9 milliarder i regnskapsåret 2013/14. Driftsresultatet var NOK 1.146 millioner.