Salget av sommerprodukter opp 1340 prosent

Det fantastiske ferieværet fører til at butikker i Midt- og Nord-Norge tømmes for sommerprodukter. - Enkelte steder er salget opp over 1.340 prosent, sier Elkjøp-sjef.

Strålende varmt sommervær nord for Dovre fører til at alle typer sommerprodukter flyr av hyllene.

- Salget av kjøleprodukter som vifter og aircondition, og av griller, har vært helt eksepsjonelt i disse landsdelene de to siste ukene. Varehuset vårt på Steinkjer har for eksempel hatt en oppgang i salget av vifter og AC på eventyrlige 1.340 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, sier salgssjef i Elkjøp, Robert Terøy.

Han forteller videre at salget av griller har steget med 260 prosent ved samme butikk, og at man nå er så å si utsolgt for sommerprodukter - i hele Midt- og Nord-Norge.

- Vi venter imidlertid nye leveranser inn av alle disse vareslagene før kommende helg eller i begynnelsen av neste uke. Så opphetede nordlendinger og svette trøndere skal snart få hjelp til å takle heten - og få anledning til å grille burgere og biffer, lover Terøy.

Varehussjef ved Elkjøp på Steinkjer, Magne Ryan, sier han nesten ikke har sett maken til varmerush, og gir nå kundene sine et smart tips i ferieheten.

- Husk at moderne varmepumper faktisk fungerer som et aircondition-anlegg også. Disse produktene kan kjøle ned stua di om sommeren like bra som de kan varme den opp om vinteren, sier Ryan.

Slik har salget av sommerprodukter gått de to siste ukene hos utvalgte Elkjøp-butikker:

- Varehuset i Tromsø: Oppgang i salget av vifter og aircondition på 270 prosent - oppgang i salget av grillprodukter på 60 prosent

- Varehuset i Harstad: Oppgang i salget av vifter og aircondition på 300 prosent - oppgang i salget av grillprodukter på 520 prosent

- Varehuset i Bodø: Oppgang i salget av vifter og aircondition på 150 prosent - oppgang i salget av grillprodukter på 125 prosent

- Varehuset på Steinkjer: Oppgang i salget av vifter og aircondition på 1.340 prosent - oppgang i salget av grillprodukter på 260 prosent

- Varehuset ved Lade, Trondheim: Oppgang i salget av vifter og aircondition på 130 prosent - salget av grillprodukter som i fjor

(Salgstallene er hentet fra perioden 25. juni og til og med 9. juli i år, og er sammenlignet med samme periode i 2013.)

• Data, telekom, IT

• vifter
  • rimelige kjøkken
  • grill
  • aircondition

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 26,9 milliarder i regnskapsåret 2013/14. Driftsresultatet var NOK 1.146 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de 285 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 100.000 kvadratmeter.

Ca 9.200 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Retail - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.