​​Vekst på 2 milliarder ga ny Elkjøp-rekord

En solid vekst på 7,4 prosent ga Elkjøp Nordic en rekordomsetning på 29,8 milliarder kroner i regnskapsåret 2014/2015. Salget økte med 2 milliarder, samtidig som kundene blir stadig mer fornøyde med elektrokjeden.

Det gode resultatet kommer i et regnskapsår som har vært preget av investeringer og tøff konkurranse.

- Stadig flere nordiske forbrukere velger å handle hos oss, noe vi selvsagt syns er meget gledelig. I regnskapsåret 2014/2015 satte vi nok en omsetningsrekord samtidig som vi også kom i mål med tanke på driftsresultatet. De siste 12 månedene har vi gjort store investeringer for å gjøre handleopplevelsen for kunden bedre og enklere, og i et landskap der konkurransen er tøffere enn noen sinne har vi også holdt sterk fokus på lave priser, sier konsernsjef i Elkjøp Nordic, Jaan Ivar Semlitsch.

Elektronikkjeden, med hovedsete på Lørenskog utenfor Oslo, fikk et driftsresultat på 947 millioner kroner i det nylig avsluttede regnskapsåret*. Kjedens butikker gjennomførte i denne perioden totalt over 50 millioner salgstransaksjoner.

For regnskapsåret 2013/2014 hadde konsernet en omsetning på 27,8 milliarder kroner og et driftsresultat på 992 millioner*.

Kundene stadig mer fornøyde

Elkjøps omdømme er i klar vekst i alle konsernets markeder i Norden. I tillegg viser selskapets egen kundetilfredshetsmåling Happy or Not at 90 prosent av kundene er fornøyd når de forlater kjedens butikker etter endt handel.

Semlitsch mener disse faktorene er mye av årsaken til at man igjen setter ny omsetningsrekord.

- Uten kunder som liker oss er det umulig å drive butikk, og som markedsleder har vi et klart mål om å styrke både vårt eget og bransjens omdømme. Produktene vi selger øker samtidig i kompleksitet og folk trenger dermed mer hjelp og bedre service. Mange legger igjen mye penger hos oss, og vi jobber hardt hver eneste dag for å bedre kundens opplevelse og å styrke tilliten til merkevaren Elkjøp. Dette har resultert i et betydelig omdømmeløft for oss i hele Norden, sier Semlitsch.

Enda bedre kundeservice - satsning på nett

Konsernsjefen sier at fokusområder for det kommende regnskapsåret blant annet vil være ytterligere utdanning av kjedens butikkansatte for å heve generell kundeservice enda mer, samt videreutvikling av konsernets nettbutikker.

- Vi skal ha de beste løsningene for å levere varene raskt og enkelt. Målet er at kundene våre neste år skal være enda mer fornøyd med Elkjøp enn de er i dag, sier Semlitsch.

Elkjøp er markedsleder i alle de nordiske landene.

* Driftsresultatet for regnskapsårene 2013/2014 og 2014/2015 inkluderer tall fra Elkjøp Nordics Phonehouse-kjede. Kjeden var ikke en del av Elkjøp Nordic-konsernet i store deler av regnskapsåret 2013/2014. Driftsresultat for 2013/2014 ble i fjor oppgitt å være 1.146 millioner kroner. Dette inkluderte ikke kostnader knyttet til Phonehouse-kjeden eller felleskostnader fra morselskapet i Storbritannia.

• Økonomi, finans

• jaan ivar semlitsch
  • happy or not
  • årsresultat

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 29,8 milliarder i regnskapsåret 2014/15. Driftsresultatet var NOK 947 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de 390 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 100.000 kvadratmeter.

Ca 10.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.