Elvia starter utfasing av kreosotimpregnerte stolper

Kreosot har blitt brukt til impregnering av trevirke siden slutten av 1800-tallet. Stolper blir impregnert for å forhindre råte og dermed sikre stolpens levetid og ivareta sikkerhet for nettselskapets personell og publikum. Det forventes et forbud mot kreosot som impregneringsmiddel i bruk på nye stolper og det er også stadig blitt strengere krav til miljømessig håndtering av både nye og utrangerte stolper. I Elvia er vi opptatt av å gjøre bærekraftige valg i vårt arbeid og vi har derfor over tid vurdert om alternative stolpetyper kan oppfylle nødvendige tekniske, sikkerhetsmessige og miljømessige krav. I forbindelse med dette deltar Elvia i et forskningsprosjekt på området.

Elvia har nå besluttet å fase ut bruken av nye, kreosotimpregnerte stolper i selskapets distribusjonsnett. Elvia vil fra årsskiftet gå over til å benytte saltimpregnerte stolper med jordbåndsbeskyttelse som standard. I hakkespettutsatte områder vil kompositt stolper benyttes. Elvia vil løpende vurdere aktuelle stolpetyper basert på erfaringer som gjøres og den tekniske utvikling på området, for å ivareta en bærekraftig og sikker nettdrift og trygt arbeidsmiljø ved montasje og vedlikehold. Alternative impregneringsmetoder av trestolper som er på markedet i dag kan bli interessante produkter videre.

For ytterligere informasjon kontakt: Morten Schau kommunikasjonssjef i Elvia tlf 900 94 222 epost: morten.schau@elvia.no

Elvia AS er Norges største nettselskap med om lag 900.000 kunder. Elvia bygger, drifter, fornyer og vedlikeholder strømnettet i Oslo samt i store deler av Innlandet og Viken. Elvia har 820 ansatte og hovedkontor på Hamar.