Strømutkobling i pandemitid

For å kunne utføre nødvendige arbeider på strømnettet må Elvia noen ganger koble ut deler av nettet – også i en pandemitid. Hvis disse arbeidene ikke utføres, kan det bety svekkelse av strømnettet og ukontrollerte feil og strømbrudd.

Vi ser imidlertid at slike utkoblinger, i dagens situasjon, kan skape utfordringer for berørte kunder på hjemmekontor og de som har hjemmeskole.

Når vi skal utføre planlagte utkoblinger, varsler vi berørte kunder minimum tre dager i forveien, slik at de kan forberede seg best mulig. Man kan da sørge for at alt ladbart utstyr er oppladet, fylle opp termoser med varm drikke, og planlegge aktiviteter som ikke krever strøm.

Vi anbefaler spesielt at man sørger for at pc-er og nettbrett er oppladet, slik at man om mulig kan jobbe lokalt uten bredbånd. Mange har dessuten mulighet til å koble seg til mobilt nettverk på mobilen. Da er det viktig at mobilen og eventuelt powerbanker er godt oppladet.

For å opprettholde stabil drift og sikker strømforsyning, må vi altså utføre vedlikehold i strømnettet som forutsetter utkoblinger, også under pandemi. Vi vil imidlertid planlegge og utføre slikt arbeid på en måte som er til minst mulig ulempe for våre kunder.

Det er innført strengere restriksjoner på utkoblingstid enn vanlig, og det vurderes ekstraordinære tiltak som for eksempel nattarbeid der hvor vi er avhengig av lange utkoblingstider.

De fleste opplever relativt sjelden at strømmen går på grunn av feil i nettet, men det kan forekomme fra tid til annen. Slike avbrudd er naturligvis ikke mulig å varsle på forhånd. Det er derfor uansett en god forholdsregel å alltid sørge for å ha utstyret i orden og fulladet, slik at man ikke blir avbrutt midt i et viktig møte eller skolearbeid.

Elvia AS er Norges største nettselskap med om lag 900.000 kunder. Elvia bygger, drifter, fornyer og vedlikeholder strømnettet i Oslo samt i store deler av Innlandet og Viken. Elvia har 820 ansatte og hovedkontor på Hamar.

Morten Schau

Kommunikasjonssjef 900 94 222