Gå videre til innhold
Engcon gir gravemaskinen enda flere funksjoner når det smarte redskapsfestet blir enda smartere

Pressemelding -

Den verdensledende tiltrotatorprodusenten Engcon kunngjør at det nå kommer flere smarte funksjoner på tiltrotatorenes redskapsfeste, som tidligere var tilpasset for avtagbar gripekassett og feievals. Engcon fjerner nesten alle slangene i festet under tiltrotatoren og kommer i stedet med et enkelt modulsystem. Den slangeløse konstruksjonen reduserer slitasjen og vedlikeholdsbehovet samt øker levetiden og fleksibiliteten, noe som gjør det enklere både for kunden, forhandleren og servicepartneren.

Det nye redskapsfestet er modulært og har nå bare to slanger til låsesylinderen. Det blir enklere å montere Engcons automatiske hurtigkoblingssystem EC-Oil i det nedre festet, da hydraulikkblokken nå festes direkte i en fordelingsblokk helt uten slanger.

Det nye designet gjør det også enklere å installere og ettermontere hydrauliske ekstrauttak til Engcons avtagbare redskaper, slik som gripekassetten (GRD), feievalsen (SWD) eller andre fremtidige redskaper fra Engcon.

– Med det nye modulsystemet blir det enklere å vedlikeholde, supplere og bytte ut komponenter i festet. Man slipper å håndtere alle slangene som ellers er ganske krevende å skifte ut i et trangt redskapsfeste, sier Fredrik Jonsson, utviklingssjef hos Engcon.

Nyhet: Bruk eksisterende hydrauliske redskaper med EC-Oil
Den nye modulære og slangeløse konstruksjonen innebærer også en oppgradering av svivelen, som får større kanaler og dermed økt hydraulikkstrøm. En populær funksjon for de som trenger oljekapasitet for å kunne drive kantklippere eller lignende redskaper, er at man nå kan velge å «direktemate» et av ekstrauttakene uten å måtte gå via ventiler som tidligere.

– Fordi man kan få både det automatiske hurtigkoblingssystemet samt manuelle ekstrauttak i det samme festet, kan kundene nå velge å bruke de eksisterende hydrauliske redskapene med EC-Oil eller manuelle koblinger, sier Fredrik Jonsson, og fortsetter:

– Det unike med systemet vårt er at kunden kan begynne med en «enkel» løsning og så bygge videre på denne etter hvert som det oppstår behov for nye redskaper i nye oppdrag. Det blir også svært lett for forhandleren å lagerføre et «basisprodukt» som enkelt bygges på etter kundens ønske, sier Fredrik Jonsson.

Engcons slangeløse redskapsfeste er tilgjengelig i alle markeder og er utviklet for EC209*, EC214, EC219, EC226 og EC233. Størrelsene EC206 og EC204 kommer snart.

*Gjelder 45-feste

engcon er verdensledende produsent av tiltrotatorer (gravemaskinens håndledd) og tilhørende redskaper som øker gravemaskinens fleksibilitet, presisjon og sikkerhet. Med kunnskap, engasjement og høyt servicenivå skaper vi fremgang for våre kunder.

engcon er et større konsern bestående av morselskapet engcon Holding AB med hovedkontor i Strömsund i Sverige. I tillegg har lokale salgsselskaper ansvaret for salget i sine respektive markeder Sverige, Norge, Finland, Danmark, Frankrik, Benelux, Nord-Amerika (USA og Canada), Storbritannia, Tyskland, Korea og Australia. I 2019 hadde engcon-gruppen ca. 300 ansatte og en omsetning på ca. 1350 MSEK. engcon ble grunnlagt i 1990. www.engcon.com

engcon – verdensledende produsent av tiltrotatorer

Vi er engcon, et nordsvensk selskap bygget og drevet av folk som legger hjertet og sjelen i å endre gravebransjen. Fra første dag har virksomheten bygget på et nært forhold til sluttbrukerne av produktene, slik at vi kan bidra til å optimalisere arbeidshverdagen.
engcon ble grunnlagt av Stig Engström i 1990, og selskapet begynte umiddelbart å utvikle den nå verdensledende engcon-tiltrotatoren.
VÅR VISJON
Change the world of digging - Endre gravebransjen
VÅR FORRETNINGSIDÉ
Som uavhengig produsent og leverandør av avanserte fester for gravemaskiner
hjelper vi graveselskaper over hele verden med å skape tryggere arbeidsplasser, optimalisere ressursene og oppnå økt lønnsomhet.
VÅRT OPPDRAG
Å bli verdens ledende uavhengige produsent av avanserte fester for gravemaskiner over hele verden.