6 kjappe med energimarte boligeiere: Kenneth trives bedre i grønnere bolig

De neste ukene vil Enova presentere boligeiere som har gjennomført ulike energitiltak . De kommer med gode tips og råd slik at også du kan bli inspirert til å tenke energismart. It-konsulent Kenneth Rannem bor sammen med sin kone og tre barn i Trondheim. Da familien bestemte seg for å oppgradere sitt 49 år gamle hus i fjor sommer, var det godt å få bistand fra en kvalifisert energirådgiver.

Hvorfor valgte du å engasjere en energirådgiver?

Vi hadde et ønske om å rehabilitere og bygge om huset vårt, samtidig som behovet for å bruke mindre strøm også var til stede. For meg som ikke er fagmann er det vanskelig å vite hvilke energitiltak man bør gå for. Derfor ønsket vi å snakke med en kvalifisert energirådgiver som kunne energimerke boligen og komme med en detaljert tiltaksplan for oppgraderingen.

Hvordan valgte du leverandør?

Byggmesteren som ble engasjert til å gjøre jobben hadde tatt Enovas kurs i energieffektivisering av boliger. Han var i fyr og flamme og hadde mange gode forslag på hva som kunne være aktuelt for oss. Han hadde også god kjennskap til Enovas støtteordning, så da var det ikke vanskelig å velge ham som rådgiver. Det var han som anbefalte oss å etterisolere takkonstruksjonen med 30 cm istedenfor 20 cm og installere et nytt ventilasjonsanlegg i huset.

Hvilke råd har du til andre som vurderer å engasjere en energirådgiver?

Snakk med venner og bekjente og se om de kjenner noen du kan bruke. Det er viktig å finne en kvalifisert rådgiver som har mange fornøyde kunder. På Enovas nettsider finner du en oversikt over sertifiserte energirådgivere i ditt nærområde. Å ha en byggmester som har tatt kurset i energieffektivisering kan også være en fordel. Da får du bare én ekspert å forholde deg til.

Er du fornøyd med investeringen så langt?

Ja, uten tvil. Godt isolerte vegger og tak, nye trelagsvinduer og ytterdører, splitter nye vedovner samt et tilbygg som sørger for god luftsirkulasjon i alle etasjene gjør at vi trives mye bedre. Tidligere var det stor forskjell på hvordan vi brukte huset på de forskjellige årstidene. Mye av varmen forsvant i intet, og det var dyrt å holde boligen varm. Nå har vi jevn temperatur gjennom hele året, noe som har gitt oss bedre bokomfort.

Vil du anbefale andre å benytte Enovatilskuddet?

Det er mye penger å spare om man benytter seg av Enovas tilskuddsordning. Vi fikk tilbake rundt 100.000 kroner for helhetlig oppgradering samt 50 % av kostnadene knyttet til energirådgivning.

Les mer om Enovatilskuddet her.

Hva annet gjør du for å spare energi, klima og miljøet?

Vi er en aktiv friluftsfamilie som tilbringer mye tid i alpinløyper om vinteren, og vi merker klimaendringene allerede i dag. Derfor prøver familien å la bilen stå i ukedagene. Vi jogger, sykler eller tar offentlig transport til og fra jobb/skole.

Har du gjort energitiltak og vil dele dine tips med andre. Registrer deg her.

• bygg og eiendom
  • bolig og forbruker