Nærmere 100 personer fra 50 offentlige og private virksomheter deltok på LOS Energidag 25. mai. Deltakerne representere et energiforbruk på 1,6 TWh, som tilsvarer 100.000 eneboliger.

Ommøblering av energibransjen

Den pågående ommøbleringen av energibransjen og hvordan det påvirker oss. Det var tema under fagseminaret LOS Energy arrangerte 25 mai på Strand Hotel Fevik.

Nærmere 100 fremmøtte fra offentlige og private virksomheter på Sørlandet fikk innblikk i nye energiløsninger i markedet og hvordan de utfordrer den etablerte energisektoren.

ASKO Agders administrerende direktør, Peder Syrdalen, foreleste om Norges desidert største solcelleanlegg, som ble høytidelig åpnet senere samme dag. På taket til ASKO i Lillesand er det installert et solcelleanlegg som skal produsere 600 MWh – tilsvarende strømforbruket til 40 husstander. Statistikken fra Meteorologisk institutt viser at Lillesand er et av de mest solrike stedene i landet. I tillegg har ASKO store takflater som egner seg godt til solceller.

Artikkelen fortsetter under bildet.

”PederSyrdalen”

Norges største solcelleanlegg: Direktør Peder Syrdalen i ASKO Agder holdt interessant foredrag om selskapets satsing på fornybare energiløsninger.

Miljøstiftelsen ZERO og Einar Wilhelmsen viste at energiforbruket på Powerhouse Kjørbo ble redusert med 86 prosent etter første rehabilitering. Effektpådraget ble redusert med kun 60 prosent. Wilhelmsen pekte på at bedre styring av selve energiforbruket er nøkkelen til ytterlige besparelser. Energistyring er også en del av løsningen på effektproblematikken, som igjen letter presset for kraftnettutbygging.

Andreas Myhre, direktør for krafthandel i LOS Energy, kronet salen til kongene i energimarkedet. Makten forskyves over fra de tradisjonelle kraftprodusentene og over på strømkundene. Stikkordene han gav med er forbrukerfleksibilitet og viljen til å ta i bruk ny teknologi.

Sørlandsmestere i energiledelse
Seminaret ble også preget av prisdryss. ASKO Agder og Arendal kommune vant Sørlandets Energipris, i kategoriene private og offentlige virksomheter. LOS Energy deler ut prisen for å hedre virksomheter som er regionens beste innen energiledelse. Anders Gaudestad, administrerende direktør i LOS AS overrakte prisene til administrerende direktør Peder Syrdalen i ASKO Agder og ordfører Robert Cornels Nordli i Arendal.

Artikkelen fortsetter under bildet.

”Fagjury

Fagjury og prisvinnere samlet: (Fra venstre) Fagjurymedlem og daglig leder i Eyde-klyngen Helene Falck Fladmark, direktør Peder Syrdalen i ASKO Agder, direktør Anders Gaudestad i LOS AS, ordfører Robert Cornels Nordli i Arendal og fagjurymedlem Torstein Thorsen Ekern, som til daglig er prosjektleder i Klimapartnere Agder. Fagjurymedlem, Linda Rabbe Haugen, energirådgiver i Rejlers, var ikke tilstede da bildet ble tatt.

Presentasjoner i pdf-format til nedlasting:

Flere blinkskudd fra dagen

”Velkommen”

Velkommen: Krister Isaksen, LOS Energy, ønsker velkommen til Geir Nordstokkå i Kristiansand kommune.

”Rekordstor interessse”

Rekordstor interesse: Nærmere 100 energi-interesserte fordelt på 50 offentlige og private virksomheter. Deltakerne representere et energiforbruk på 1,6 TWh, som tilsvarer 100.000 eneboliger.

”Konsentrert”

Konsentrert: Linda Jenssen, Agder Energi.

”Lillesand

Nominert for andre år på rad til Sørlandets Energipris: Odd Steindal i Lillesand kommune i hyggelig dialog med Thor Widar Wienenga fra LOS Energy.I bakgrunnen Trond Madsen og Arne Øvsthus i GE Healthcare.

”Sosialt”

Sosialt: Rune Terjesen fra Skeie Eiendom og Per Egil Andreassen fra Sparebanken Sør Arena.

”Mer

Mer sosialt: Marianne Furuholt i Eyde-klyngen og Kjell Spinnangr fra Trade Winds AS.

”Selfie”

Engasjement: Hele salen var med da Anne Klepsland Simonsen inviterte til selfie.

”Påfyll”

Påfyll: Hege-Elisabeth Marum, LOS Energy og Atle Knudsen fra Agder Energi i hyggelig lunsjprat.

”Energipåfyll”

Energipåfyll: Fra venstre Einar Wilhelmsen, ZERO, Jan Erik Mushom, Mushom Invest AS og Ole-Petter Sunde i Næringsforeningen i Kristiansandsregionen.

”Notat”

Notat: Målet med energiseminaret er kompetanse-påfyll og erfaringsutveksling.

”Ses

Vi ses i 2017?: Møterom Himmel og Hav på Fevik Strand Hotell pyntes på ny til fest i LOS Energy-farger.