2020 under 20 - Kraftkommentar fra LOS Energy

2020 under 20 - Kraftkommentar fra LOS Energy

For første gang ser vi terminkontraktene, også kjent som fremtidskontraktene, for 2020 i kraftmarkedet priset til under 20 euro/MWh. Det tilsvarer ca 19 øre/kWh.

Global pessimisme presser de fleste råvareprisene ned. Markedet forventer at strømprisen er på sitt høyeste nå og vil falle frem mot 2020.

Vi ser kun prisfall frem i tid i de mest pessimistiske markedene. Fallende økonomisk vekst i Asia og lav vekst i Vesten og Russland medfører at markedsaktørene frykter vedvarende lav vekst i råvareetterspørselen. Lave priser på innsatsfaktorene til europeiske kraftprodusenter, som gass, kull og utslippsrettigheter, presser strømprisene i Europa. Prisnedgangen smitter over i på det nordiske kraftmarkedet.

Fyllingsgrad, terminpriser og spotpriser er som vanlig tema i kraftkommentaren. Grafene som presenteres under sendingen kan du enkelt laste ned.

OBS: Vi har endret fra mandag til onsdag som ny sendedag for kraftkommentaren. LOS Energy følger utviklingen i energimarkedene tett og sender markedsoppdatering ukentlig.