Blytungt i kraftmarkedet – kraftoverskudd og korona // Entelios kraftkommentar uke 44

Markedene preges av til dels store nedganger denne uken. Det er flere årsaker til dette, men vi kan nok dele markedet i to.

Kortsiktige markedet:

Det kortsiktige markedet er sterkt preget av den gode ressurssituasjonen i Norden, kombinert med fortsatt veldig våte varsler. Milde temperaturer og mye vindkraft bidrar også til å presse spotprisen og terminprisene for vinteren videre ned den siste uken.

Terminprisene lengre ut:

Markedsaktørene venter en god ressurssituasjon inn i vinteren og neste år, og selv om man ikke skal legge for mye i det, så viser sesongvarslene for vintermånedene ingen store tegn til en kald vinter. Råvaremarkedene og terminprisene i Europa er også priset ned den siste tiden. Økt koronafrykt er fellesnevneren, hvor smitten har økt betraktelig i de fleste verdenshjørner de siste ukene. Markedene er redde for at økt smitte og økt belastning på sykehusene skal tvinge myndigheter til å innføre ytterligere inngripende tiltak, som kan ramme økonomien. Så lenge vi ikke vet hvem som blir ny president i USA, eller at det kommer noen nye stimulansepakker, er det depressiv stemning i de fleste markeder.

Ukens tall:

Hydrologisk balanse: + 14,9 TWh (+ 4,8 TWh)

Systempris: 17,41 €/MWh (- 3,00 €/MWh)

Terminpris YR-21: 20,25 €/MWh (-1,00 €/MWh)

Andreas Myhre

Pressekontakt Direktør kraftforvaltning + 47 91 38 76 05