Nordiske kraftpriser kobler seg fra Europa // Entelios kraftkommentar uke 14. 2021

Systemprisen for Norden havnet på 34,21 €/MWh i snitt for mars. Det er helt på det jevne gjennomsnittet for mars-prisene siste ti år, men likevel nesten fire ganger så høyt som mars i fjor. Strømprisen er på god vei ned fra de nivåene vi så i starten av året, og det begynner å bygge seg opp et hydrologisk overskudd i Norden, som kan være med å holde prisene nede en god stund.

Negative timepriser

Påsken i år ble en vindfull en. Stengte fjelloverganger og storm på kysten preget nyhetsbildet. For kraftmarkedet ble dette nok en test av den nye vindkraften, og vi kan bekrefte; den fungerer. Sammen med lav etterspørsel ble systemprisen i Norden 5,77 EUR på andre påskedag. På timesbasis var systemprisen helt nede i 0,06 €/MWh, og flere prisområder opplevde negative timespriser. Jylland var desidert billigst og fikk en snittpris på -10,69 €/MWh. De høyeste prisene fant i Sør-Norge, hvor produsentene har vesentlig større mulighet til å regulere kraftproduksjonen enn ellers i Norden.

Kraftmarked i endring

Kraftmarkedet har endret seg mye på kort tid. Det var vanskelig å se endringene i fjor, siden prisene var lave overalt, hele tiden. Men de første tre månedene i år kan vi klart se at Norden har delt seg i to. De områdene der det er etablert mye vindkraft har vesentlig lavere priser enn de øvrige prisområdene, som i større grad er påvirket av prisene i Europa og Baltikum.

Se ukens kraftkommentar med Magnus Lingjærde her