Magnus Lingjærde, Entelios

Nye bunnrekorder i kraftmarkedet // Entelios kraftkommentar uke 48

Nye bunnrekorder i kraftmarkedet

Sist uke ble det satt nye rekordlave priser i terminmarkedet i Norden. Det var gjeldene for alle terminer frem i tid, helt frem til kontrakten for 2028. Også i spotmarkedet ble det veldig lave priser, med nesten nullpriser i flere prisområder. Det er kun to uker fra juli i år som har lavere ukesnitt i systemprisen.

Prisene spretter opp denne uken

Over helgen har værprognosene snudd en god del, og det kan se ut som vinteren omsider er på vei. Lavere temperaturer, mindre nedbør og mindre vind, har gjort at markedsaktører nå tror prisene fremover skal stige. Oppgang i prisene får støtte av nyheter som påvirker de internasjonale aksjebørser og råvarepriser. Det har kommet flere vaksinenyheter de siste dagene, og utrullingen av vaksine kan skje fort. Strenge tiltak, spesielt i Europa, gjør at smitte økningen ser ut til å flate ut flere steder og har også startet å falle. I tillegg blir det positivt mottatt i markedene at Trump har gitt Biden tilgang til administrasjonen slik at maktovertakelsen i USA kan starte.

Ukens tall:

Hydrologisk balanse: + 25,5 TWh (+ 7,7 TWh)

Systempris: 2,10 €/MWh (- 4,51 €/MWh)

Terminpris YR-21: 15,75 €/MWh (+ 2,50 €/MWh)

Andreas Myhre

Pressekontakt Direktør kraftforvaltning + 47 91 38 76 05