Rekordlav fyllingsgrad i Midt-Norge øker risikoen for vinteren

Rekordlav fyllingsgrad i Midt-Norge øker risikoen for vinteren

Vannmagasinstatistikken siste uke viser at fyllingsgraden i Midt-Norge nå er på rekordlave nivåer.
Med 59,9 % fylling er dette 5 %-poeng lavere fylling enn hva vi så i 2006 som var året med lavest fyllingsgrad i Midt-Norge de siste 15 årene. For Norge som helhet er fyllingsgraden 73,9, som er 12 %-poeng lavere enn gjennomsnittet de siste 15 årene. Samtidig ser vi at Sverige også har svært lav fyllingsgrad som nærmer seg ny bunnrekord for årstiden. Dette kombinert med at flere meteorologer åpner for en viss sannsynlighet for en kald og tørr vinter, øker risikoen for høyere priser denne vinteren. 10 og 15 dagers prognosene viser ingen tegn til kulde eller tørrvær, så inntil videre har ikke markedet priset inn noen forsyningsproblemer denne vinteren.

Last ned grafene fra dagens sending her.