Svakere CO2-pris gir lavere kraftpriser igjen // Entelios kraftkommentar uke 47

Svakere CO2-pris gir lavere kraftpriser igjen // Entelios kraftkommentar uke 47

Etter et par uker med oppgang både i spotprisen og på terminmarkedet har vi den siste uken opplevd lavere priser.

På spotmarkedet er det været som er av størst betydning. Kulden er borte og det har kommet godt med nedbør de siste dagene. Fremover ser det også ut til at det skal bli bløtt, og temperaturene skal ligge over det som er normalt for årstiden. Dette bidrar til at prisene går ned. Svekket ressurssituasjon og lite vindkraft i Norden gjør allikevel at det prises inn import til Norden ut året. I dag, onsdag 20. november, er det ventet veldig svak vindkraft i Tyskland, og derfor ser vi at prisene i Tyskland ligger høyere enn Norden akkurat i dag. Områdeprisen i Jylland, som er tett koblet opp mot Tyskland, følger den tyske spotprisen, time for time. Resten av Norden ligger noe lavere.

I CO2-markedet har prisen brutt gjennom støtteområder rundt € 25, og handles nå under € 24. Det er ingen store nyheter som har påvirket dette markedet, men bruken av utslippstillatelser er svekket siden mer av kraftproduksjonen er flyttet fra kull til gass. Lavere CO2-pris har en direkte påvirkning på de europeiske kraftprisene, siden dette påvirker kostprisen for produksjon av strøm. Svakere kraftpriser i Europa påvirker videre inn i Norden.

Prognosene for desember sier nå at været skal være mildt, og vi kan vente mer enn normalt med nedbør i Norden. Dette vil holde etterspørselen etter strøm nede, men samtidig være med å fylle opp ressursbalansen. Begge deler er med å presse terminprisen for desember videre ned.

Ukens tall:

Hydrologisk balanse: - 6,6 TWh (+ 1,3 TWh)

Systempris: 41,36 €/MWH (- 3,25 €/MWH)

Terminpris YR-20: 37,05 €/MWh (- 0,45 €/MWh)