Tilsiget øker kraftig – spotprisen setter ny bunnrekord // Entelios kraftkommentar uke 22

Med helgens nedbør og stigende temperaturer har tilsiget gått fra langt under normalt for årstiden, opp til normalt. I uken som kommer skal tilsiget øke videre og det er prognostisert tilsigmengder som er langt høyere enn normalt. Tilsigstoppen er prognostisert allerede neste uke, men tilsiget er ventet å holde seg høy gjennom hele sommeren.

I tillegg til tilsigsøkningen denne uken, falt plutselig overføringskabelen mellom Norge og Danmark ut. Det resulterte i tidenes laveste spotpris på tirsdag, hvor døgnprisen havnet på 1,54 €/MWh i Sør-Norge. Den nordiske prisen falt til under € 5/MWh tirsdag, og med fall i de øvrige prisområdene falt den Nordiske systemprisen videre til onsdag til 4,19 €/MWh.

Motsatt i terminmarkedet

I terminmarkedet, hvor det handles kraft for leveranse fem i tid, er det en helt annen stemning enn i spotmarkedet. Løft i CO2-prisen er hoved driveren som gjør at de europeiske kraftterminene stiger, og dermed trekker med seg de nordiske terminprisene. Ser vi på de øvrige råvarene, så har prisene flatet ut den den siste uken for kull- og gassprisen som er viktige indikatorer for fremtidige kraftpriser i Europa.

Gjenåpningen av Europa etter Koronatiltakene er den underliggende årsaken til at investorer og innkjøpssjefer i Europa er mer optimistiske nå enn det vi så for kort tid siden. Dette er med å løfte aksjebørser og gir en forsiktig optimisme i råvareprisene. Videre utvikling i smitte vil ha stor betydning for videre utvikling i markedene.

Ukens tall:

Hydrologisk balanse: + 20,6 TWh (- 2 TWh)

Systempris: 10,02 €/MWh (- 1,59 €/MWh)

Terminpris YR-2021: 22,70 €/MWh (+ 0,90 €/MWh)